وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آشنایی اینترنتی برای ازدواج

0

آشنایی اینترنتی برای ازدواج

خواستگارى اينترنتى

پرسش 13 .  آيا چت كردن از طريق اينترنت، اشكال و گناه دارد؟ اگر موقعيت ازدواج خوبى از اين طريق باشد حال كه اين وسيله با پيشرفت علم وجود دارد، آيا اشكال دارد؟ آيا نشان دادن عكس خود با «وب» اشكال دارد يا نه؟ البته من هيچ وقت توكل به خدا را با هيچ چيز عوض نمى كنم.

يكى از راه هايى كه امروزه براى ارتباط دختر و پسر با انگيزه هاى مختلف از جمله به هدف ازدواج شايع شده، چت است. در اين زمينه گفتنى است، اصل چت در صورتى كه منتهى به گناه نشود اشكال ندارد، ولى با توجه به حساسيت مسئله همسرگزينى و شرايط فراوانى كه احراز آنها لازم است، از اين طريق مشكل به نظر مى رسد، مگر اين كه در مراحل بعدى در مورد او تحقيقات رسمى صورت گيرد و مطمئن شويد كه همسر مورد نظر خود را يافته ايد.

از آنجا كه ازدواج نقطه عطف زندگى است و خوشبختى و بدبختى انسان تا حدود زيادى بستگى به موفقيت و يا شكست در اين امر مهم و حياتى است بهتر آن است در انتخاب همسر و شريك زندگى بيشتر دقت كرد و تا زمانى كه از شايستگى و لياقت وى اطمينان پيدا نكرده ايم، اقدام صورت نگيرد.

 

بنابراين اگر آشنايى تان در سطح همان چت است به نظر نمى رسد براى  چنين تصميم سرنوشت سازى، كافى باشد چون خطا و انحراف و غيرواقعى بودن اطلاعات در اين روش بسيار بالاست. افزون بر اين، اطلاعات به دست آمده اگر صحيح هم باشد كافى نيست و تمام نيازهاى اطلاعاتى را جواب نمى دهد و تحقيق بيشترى در اين زمينه لازم و ضرورى است و با مراجعه مستقيم و حضورى به خانواده وى و اطلاع از سطح فرهنگى اجتماعى، دينى و اخلاقى او و خانواده اش لازم است اطمينان بيشترى حاصل نماييد و نيز با شناسايى دوستان نزديك و نيز كسب اطلاع از همكلاسى ها و يا همكاران و محل زندگى او ميزان آشنايى تان را بيشتر كنيد.

 

به طور كلى با چشمى باز و آگاهى كامل از وضعيت وى و خانواده شان اقدام به چنين عمل مهم و سرنوشت سازى كنيد تا در آينده دچار پشيمانى نشويد و نگوييد: «اى كاش تحقيق بيشترى مى كردم». بنابراين توصيه مى شود براى انتخاب همسر و شريك زندگى براى يك عمر، ابتدا ملاك ها و معيارهاى همسر لايق و شايسته را مطالعه كنيد و از والدين محترم تان نيز كمك بگيريد و نظرات مشورتى آنها را نيز بشنويد.

در عين حال، شما خوب مى دانيد خاستگاه اين شيوه خواستگارى از فرهنگ غرب است كه از بين رفتن پايه بنيادين خانواده، پاى بند نبودن به ارزش هاى دينى در همه عرصه هاى زندگى مهم ترين مشخصه آن است. طبق اظهار نظر برخى جامعه شناسان، درغرب ازدواج به معنى زن و شوهر شدن از راه شرعى و يا قانونى با هدف زندگى طولانى با يكديگر در حال نسخ شدن است و شكل جديدى از كنار هم زندگى كردن زن و مرد رواج يافته كه هيچ سنخيتى با فرهنگ حاكم بر كشورهاى اسلامى ندارد.

 

در اين نوع ازدواج زن و مرد به عنوان زن و شوهر مورد خطاب قرار نمى گيرند بلكه با عنوان  شريك نزديك[8] ياد مى شود. حاكميت چنين فرهنگى سبب مى شود آسيب هايىرا براى ازدواج اينترنتى به دنبال بياورد به عنوان نمونه مى توان به ارائه اطلاعات غلط توسط يكى از طرفين به ديگرى هنگام آشنايى و خواستگارى اشاره كرد. بنابراين چگونه مى توانيد به اطلاعات طرف مقابلتان اعتماد كنيد؟! از آن جا كه معمولاً وقتى از طريق چت ارتباط برقرار شد به تدريج بيشتر شده و زمينه علاقه به يكديگر فراهم مى شود و چه بسا به وابستگى بيانجامد و در صورتى كه بخواهيد اطلاعات داده شده را در جلسه حضورى مورد بررسى قرار دهيد و تصميم گيرى كنيد، چه بسا تصميم گيريتان تحت تأثير همان عشق و علاقه قبلى باشد و نتوانيد واقعيت را آن گونه كه هست مشاهده كرده و تصميم عاقلانه و واقع بينانه بگيريد.

خلاصه اين كه انتخاب همسر از طريق چت، راه مطمئن معقولى نمى تواند باشد. بهترين راه اين است كه موضوع را با خانواده ها مطرح كنيد و از تجربه ايشان استفاده كنيد. وجود علاقه ميان شما نبايد مانع تحقيق در مورد شخصيت و خانواده ايشان و در نظر گرفتن حقايق شود.

عشق پاك در رتبه پس از عقل قرار دارد، نه قبل از آن و نبايد دل انسان قبل از عقلش به كسى تعلق پيدا كند. اگر دل سبقت بگيرد كار محاسبات عقلى دشوار مى شود. راه صحيح آن است كه عقل آزادانه فعاليت محاسباتى و مصلحت سنجى خويش را انجام دهد و در صورتى كه پاسخ مثبت داد، آن گاه دل فعاليت احساسى خودش را داشته باشد و علاقه و محبت امكان بروز و ظهور بيابد. همچنين دير شدن ازدواج نبايد باعث شود انسان به هر كسى بدون توجه به وجود حداقل معيارها در او، پاسخ مثبت دهد. اين كار، مى تواند مشكلات زيادى را در زندگى آينده انسان  ايجاد كند.

[8]1. Partner.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.