وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كاشت مو و استفاده از كلاه گيس در وضو

4

كاشت مو و استفاده از كلاه گيس در وضو و غسل

فهرست این نوشتار:

احکام وضوی جبیره را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

موى مصنوعى

پرسش 72 . آيا مسح سر بر كلاه گيس جايز است؟

همه مراجع: خير، بايد كلاه گيس را براى مسح بردارد

پرسش 73 . آيا ترميم يا كاشتن موى مصنوعى در سر و يا ابرو ـ كه مانع وضو يا غسل است ـ اشكال دارد؟

همه مراجع: اگر مانع رسيدن آب به بدن باشد، كاشتن مو اشكال دارد.[2]

تبصره. كاشت مو به دو صورت انجام مى گيرد:

  1. با چسب و مانند آن به گونه اى كه مو در سر و ابرو ترميم مى شود.

  2. بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو كاشته مى شود. در اين روش مو شبيه سوزن نازك از زير پوست بيرون مى آيد.

در روش اول آب به طور متعارف به بدن نمى رسد ولى در روش دوم مو جزو بدن گرديده و به طور طبيعى مانع رسيدن آب به بدن نمى شود.

پرسش 74 . چنانچه شخصى موى مصنوعى در سر كاشته باشد، تكليف وضوى او چه مى شود؟

همه مراجع: اگر موى مصنوعى به گونه اى كاشته شده؛ كه از پوست جلوى سر يا موى طبيعى كوتاه جلوى سر، به اندازه صدق مسح باقى گذاشته، همان را مسح كند، كافى است.

پرسش 75 . اگر موى مصنوعى در سر و يا ابرو به گونه اى كاشته شده باشد كه قابل رشد و نمو باشد، آيا براى وضو اشكال دارد؟

همه مراجع: اگر جزء بدن گردد و رشد و نمو كند، اشكال ندارد و وضو صحيح است[3].

…………………

پرسش 76 . اگر شخص در سر و يا ابروى خود مو ترميم كرده باشد، به گونه اى كه مانع رسيدن آب به بدن و يا صدق مسح سر گردد، تكليف چيست؟

آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر برداشتن آن باعث عسر و حرجى  شود كه به طور معمول قابل تحمل نيست، مسح بر روى آن كفايت مى كند.[4]

آيات عظام بهجت و تبريزى: بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، بايد وضوى جبيره اى بگيرد.[5]

آية اللّه  سيستانى: بنا بر احتياط واجب بايد آن را برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، بايد تيمم كند.[6]

آية اللّه  صافى: بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، افزون بر وضوى جبيره اى تيمم هم بكند.[7]

آية اللّه  فاضل، مكارم و وحيد: بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، وضوى جبيره اى بگيرد و بنا بر احتياط تيمم هم بكند.[8]

پرسش 77 . شخصى به خاطر نداشتن ابرو، در محل آن مو كاشته است، تكليف وضو او چيست؟

همه مراجع: اگر به گونه اى كاشته شده كه مانع رسيدن آب به بدن نگردد، اشكال ندارد[9].

  • [1]. خامنه اى، اجوبة، س 101؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 105 ؛ تبريزى، استفتائات، س 165 و دفتر: همه مراجع.
  • [2]. دفتر: همه مراجع.
  • [3]. دفتر: همه مراجع ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 105.
  • [4]. امام و نورى، توضيح المسائل مراجع، م 338 ؛ خامنه اى، اجوبه، س 101.
  • [5]. استفتا از دفتر معظم له.
  • [6]. استفتا از دفتر معظم له.
  • [7]. جامع الاحكام، ج 1، س 105.
  • [8]. استفتا از دفتر معظم له.
  • [9]. دفتر: همه مراجع.  (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

کسی که در جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است؛ اگر موی مصنوعی به نحو کلاه‌گیس باشد واجب است برای مسح، آن را بردارد ولی اگر بر پوست سر کاشته شده و برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد مسح بر روی همین موها کافی است.

رساله آموزشی

س: آيا مسح بر موى مصنوعى جايز است؟

ج) اگر موى کاشته شده قابل برداشتن نبوده و يا ازاله آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امکان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روى همان موها کافى است. استفتائات جديد.

س 126: کسی که از موی مصنوعی استفاده می‏کند مسح سر را چگونه انجام دهد؟ و وظیفه او راجع به غسل چیست؟

ج: اگر موى کاشته شده، قابل برداشتن نبوده و يا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روى همين موها کافى است، و غسل نيز همين حکم را دارد. اجوبه الاستفتائات .

س: آيا مى‌توان عمداً کارى کرد که وظيفه، وضو و غسل جبيره شود مانند کاشت ناخن يا جراحى بينى که صرفاً به خاطر زيبايى انجام مى‌گيرد و ضرورتى ندارد؟ اگر جايز نيست، افرادى که داراى شغل‌هايى هستند که سبب ايجاد مانع مى‌شود و برطرف کردن آن برايشان مشقت دارد آيا در صورت امکان تغيير شغل، وظيفه دارند که آن را تغيير دهند؟ (مانند نقاش‌ها که گاهى پشت بدنشان هم رنگى مى‌شود و بايد کسى اين مانع را برايشان برطرف کند و يا رنگ بگونه‌اى است که به راحتى برطرف نمى‌شود.)

ج) ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند شستن روى همان مانع كفايت . استفتائات جديد .

س 1286: آیا کاشت مو در سر برای کسی که موهای سرش سوخته است و در انظار عمومی مردم از این جهت رنج می‏برد، جایز است؟

ج: اين کار فی ‏نفسه اشکال ندارد به شرط اينکه از موی حيوان حلال گوشت و يا موی انسان باشد. اجوبه .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استقتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

. وضو با موى مصنوعى : هرگاه مانع رسيدن آب به بدن نباشد اشكالى ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جايز است و در اين صورت، حكم جبيره دارد مگر اينكه واقعآ كشت حقيقى باشد و جزءِ بدن شود. و در فرض اوّل در صورت تشرّف به حج بايد يك كفّاره براى عمره و يك كفّاره براى حج بدهد.

مسح سر برای افرادی که کاشت مو داشته اند

پرسش :احتراما اینجانب چندی پیش در یکی از موسسات کاشت مو اقدام به کاشت موی سر نمودام لذا بعد از کاشت مو به دلیل وجود کنگره های(کنگره های ۴ خانه که موها به آن اتصال دارد و بین آنها باز می باشد) روی سر امکان کشیدن مسح سر در وضو وجود ندارد. تکلیف چیست ؟
پاسخ :به مقداری که می توانید مسح کنید کافی است.

مسح سر با کلاه گیس

پرسش :من به علت ریزش مو از کلاه گیس استفاده می کنم، به همین علت برای مسح سر در وضو با مشکل مواجه شده ام. با وجود کلاه گیس چگونه می توانم مسح سر را انجام دهم؟ آیا وضو بدون مسح امکانپذیر است؟ محدوده سر کجاست؟ و آیا از بالای شقیقه ها می توان مسح نمود؟
پاسخ :محدوده مسح سر یک چهارم جلوی سر می باشد و استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر مسح شود.

کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس

پرسش :من به تازگی از خدمات ترمیم مو استفاده کرده ام بدین صورت که یک کلاه گیس که قسمت جلویی (بالایی) سر و مقدار کمی از پشت سرم را پوشش می دهد، با نوعی چسب جراحی به سرم چسبیده شده و ثابت می باشد و قابلیت استحمام نیز وجود دارد اما در هنگام وضو خیسی آب را روی سرم حس نمی کنم. با این توجه که قسمت های کناری سرم زیر پوشش نیست، تحت این شرایط چگونه باید مسح سر را انجام دهم؟
پاسخ :در فرض سوال، می توانید روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استقتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني
پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟

پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استقتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .

.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=18801

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. مسح سر در موهاي بلند
  2. محل مسح سر و مقدار مسح در وضو
  3. آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است
  4. حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست
  5. حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل
  6. حكم استفاده از لاك ناخن در وضو و غسل
  7. حکم ناخن بلند در وضو
  8. حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل
  9. موي مصنوعي و مسح سر در وضو
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. مسعود می گوید

    سلام من از ترمیم موی های فیکس آلمان استفاده میکنم به طوری که ناحیه بالای سر کاملا پوشیده میشود و کاملا نسبت به آب نفوذ پذیر است فقط نواحی اطراف مو که محل اتصال به پوست سر است توسط چسبی ضد آب به پوست میچسبد و نافذ آب نیست ، چسب ها را میتوان تا ۴۰ روز روی پوست سر استفاده نمود تا خاصیت چسبندگی خود را از دست دهند و جهت تعویض خیلی گران هستند . برای وضو و غسل چکار کنم ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نام مرجع تقلید را باید ذکر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. امید می گوید

        آیت اله شبیری زنجانی

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          متاسفانه نظر ایشان را در آرشیو نداریم، لطف کنید از طریق دفتر معظم له استفتاء بفرمایید.
          وفقکم الله لکل خیر