وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است

سوال۸: ۱. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟

2

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است

1- در وضو و غسل نبايد مانعي وجود داشته باشد كه سبب شود آب به محل  وضو و غسل نرسد. حال اگر كسي ناخن مصنوعي كاشت و يا هر مانع غير ضروري (از جهت شرع) را قرار داد بايد آن مانع را برطرف كند. اما اگر مانع ضروري بود مثلا پزشك تشخيص داد كه مدت زماني دست شكسته در گچ باشد وظيفه آنست كه وضوي جبيره بگيرد. اما لازم به ذكر است كه :

در كاشت ناخن آرايشگاه ها (به غير از كاشت توسط عمل جراحي) امكان برداشتن آن به راحتي وجود دارد، و شخص خود مي تواند اين كار را انجام دهد و يا با صرف هزينه، ديگري اين كار را براي او انجام دهد. با اين توضيحات مشخص است كه مسئله جبيره منتفي است. متاسفانه افراد به بهانه هاي واهي وظيفه خود را كه انجام غسل و وضو است به درستي انجام نمي دهند. 

2- برخی از مراجع در صورت وجود مانع در اعضای وضو علاوه بر وضو یا غسل جبیره، تیمم را هم لازم می دانند، اینجا کلیک کنید.

3-وضو و غسل جبیره ای: اگر برداشتن مانع به هیچ عنوان ممکن نباشد يا موجب حرج و سختي غير قابل تحمل باشد، به صورت جبيره اي وضو و غسل را انجام دهد یعنی در هنگام وضو به نیت وضو روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد. اینجا کلیک کنید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن

سوال۸: ۱. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟

جواب: ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.

 

س: اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟

ج) در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

س:آيا مى‌توان عمداً کارى کرد که وظيفه، وضو و غسل جبيره شود مانند کاشت ناخن يا جراحى بينى که صرفاً به خاطر زيبايى انجام مى‌گيرد و ضرورتى ندارد؟ اگر جايز نيست، افرادى که داراى شغل‌هايى هستند که سبب ايجاد مانع مى‌شود و برطرف کردن آن برايشان مشقت دارد آيا در صورت امکان تغيير شغل، وظيفه دارند که آن را تغيير دهند؟ (مانند نقاش‌ها که گاهى پشت بدنشان هم رنگى مى‌شود و بايد کسى اين مانع را برايشان برطرف کند و يا رنگ بگونه‌اى است که به راحتى برطرف نمى‌شود.)

ج) ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند شستن روى همان مانع كفايت مي كند.

غسل و وضو با وجود ناخن مصنوعی

سؤال: اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟

جواب: ناخن مصنوعی و موادّ استفاده شده در فرایند کاشت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو وغسل است و باید قبل از وضو یا غسل، ـ هرچند مستلزم هزینه یا زحمت باشدـ برطرف شود، مگر آن که برطرف کردن آن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود.

س: آيا وجود جرم در زير ناخن‌ها و يا بلندى ناخن‌ها باعث بطلان وضو خواهد شد؟ ضمناً حكم نمازهاى خوانده شده چيست؟

ج) امور مذكور موجب بطلان وضو و نماز نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.
. وضو با موى مصنوعى : هرگاه مانع رسيدن آب به بدن نباشد اشكالى ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جايز است و در اين صورت، حكم جبيره دارد مگر اينكه واقعآ كشت حقيقى باشد و جزءِ بدن شود. و در فرض اوّل در صورت تشرّف به حج بايد يك كفّاره براى عمره و يك كفّاره براى حج بدهد.

. كاشت ناخن مصنوعى : هرگاه ضرورتى براى اين كار نباشد آن را ترك كنند و چنانچه ضرورت دارد و امكان جداسازى ناخن‌ هاى مصنوعى به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اى مى‌گيرند.  600 مسئله كثير الابتلاء .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

کاشت ناخن

س. كاشتن ناخن براي زنان چه حكمي دارد؟

ج. كاشتن ناخن به صورتي كه براي وضو و غسل نتوانيد آن را برداريد اشكال دارد ولي چنانچه شخصي مرتكب اين عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعي را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل جبيره انجام شود و احتياطاً تيمّم هم نماید. والله العالم.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافي گلپايگاني.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
152 – بعضی از خانم‌ها به اصطلاح خودشان از ناخن‌های کاشتنی استفاده می‌کنند که تا ماهها غیر قابل برداشت می‌باشد، وضوی آنان چه حکمی دارد؟
پاسخ
استفاده از چنین ناخن هایی جایز نیست و در فرض سوال باید به دستور وضوی جبیره عمل کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


آيت الله وحيد خراساني

آیت الله وحید خراسانی

سؤال 20 – آيا کاشت ناخن جايز است؟ حکم وضو با آن چيست؟

جواب: کاشت ناخن اگر مانع از رسيدن آب به پوست يا ناخن اصلی گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين ناخنی کاشته بايد بردارد، و اگر برداشتن آن ممکن نیست یا خیلی سخت است، بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره‌ای بگیرد و هم تیمم نماید، و بعداً که ناخن مصنوعی را برداشت بنابر احتیاط واجب نمازهایی را که به این نحو خوانده قضا نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی.



كليد:آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است هل زرع الظفر یمنع من الغسل و الوضوء ؟ حکم شرعی کاشت ناخن چیست  آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است نظر مراجع درباره کاشت ناخن مصنوعی  کاشت ناخن» و حکم شرعی آن از نظر مراجع تقلید حکم شرعي کاشت ناخن مصنوعي از نظر مراجع تقليد آیا کاشت ناخن مصنوعی اشکال دارد حكم شرعي كاشتن ناخن براي نماز و وضو چيه وضو با ناخن مصنوعی حكم كاشت ناخن چيست  آيا با لاك مي شود نماز خواند؟ حكم كاشت ناخن چيست؟ آيا مي شود كليد:آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است كاشت ناخن عروس  براي عروسي  آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است هل زرع الظفر یمنع من الغسل و الوضوء ؟ حکم شرعی کاشت ناخن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. پريسا می گوید

    با سلام… من ناخنم را از بچگي عادت كردم كه مي جوم… تنها راه حل اين مشكل كاشت ناخن است…چون راه هاي ديگر را امتحان كردم اما فايده اي نداشته…ايا براي اين امر هم مي توان كاشت ناخن داشت تا هنگامي كه اين عادت برطرف شود؟
    براي غسل و وضو بايد چه كنم؟
    وضو و غسل جبيره چيست؟

    1. مهدی یوسفی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در ابتدا باید با یک پزشک خوب یا روانپزشک مشورت کنید، و راه درمان را پیش بگیرید.
      اگر پزشک امین و متعهد تنها راه را در کاشت ناخن دانستند، آنهم به این شرط که نکاشتن ناخن برای شما عسر و حرج به بار آورد آنگاه می توانید استفاده کنید.
      در غیر این صورت، نمی توانید، در اعضای وضو مانع قرار بدهید، اشکال دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر