وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قصد كند كه كمتر با بيشتر از هفت دور به‏ جا آورد

0

قصد كند كه كمتر با بيشتر از هفت دور به‏ جا آورد

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

7- مراعات هفت شوط

هفتم- طواف بايد هفت شوط كامل و بدون زياده و نقصان باشد.

طواف از جهت عدم رعايت عدد اشواط، داراى احكامى به شرح ذيل است:

الف- اضافه نمودن در طواف‏

قصد زياده و نقيصه‏

 

673- اگر طواف كننده، عمداً از اول قصد كند كه كمتر با بيشتر از هفت دور به‏ جا آورد، طوافش باطل‏[1] است، اگرچه به هفت دور ختم نمايد؛ و اگر از روى جهل به حكم، يا سهو و غفلت باشد، بنابر احتياط واجب، طواف را اعاده كند.[2]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه تبريزى: بنابر احتياط اصل طواف باطل است.

آية اللَّه خويى: با فرض تحقّق قصد قربت طواف او صحيح است.

آية اللَّه گلپايگانى: بنابر احتياط در هر حال طوافش باطل است.( مناسك عربى، ص 112).
[2] ( 2)- آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل: در صورت ندانستن مسأله و در صورت سهو و غفلت، چنانچه به هفت دور تمام كند، اعاده طواف لازم نيست گرچه احتياط مستحب اعاده آن است.

آية اللَّه خويى: نظرشان به دست نيامد.
 

674- اگر در اثناى طواف، قصد كم يا زياد كردن در اشواط نمايد، از همان جا كه اين قصد را نموده،[1] باطل است و بايد اعاده كند؛ و اگر با اين قصد زيادتر آورد، اصل طواف باطل مى‏شود.[2]

 

[1] ( 3)- آيات عظام سيستانى، فاضل، نورى: بنابر احتياط اصل طواف باطل مى‏شود.

آيةاللَّه تبريزى: بنابر احتياط اصل طواف باطل مى‏شود، اگر ازروى علم‏وعمد، قصد زيادتر آوردن يا كمتر آوردن را كرده باشد.

آية اللَّه خويى: اگر قصد قربت مختل شود اصل طواف اشكال پيدا مى‏كند.

آية اللَّه مكارم: احتياط آن است كه طواف را به نيّت صحيح تمام كرده و بعد اعاده كند.
[2] ( 4)- آية اللَّه بهجت: آنچه كه مصادف با نيّت زياده بوده است، باطل مى‏باشد.( مستفاد از مناسك شيخ، ص 43).

نظر آية اللَّه گلپايگانى در مسأله قبل گذشت.
 

 

اضافه نمودن يك دور بدون قصد وجوب‏

 

675- اگر از اول قصد هشت دور داشته باشد ولى در نظرش اين باشد كه هفت دورِ آن، واجب، و يك دور براى قدم زدن براى تبرك يا قصد ديگر باشد، طواف او صحيح است؛ همچنين اگر گمان‏ كند كه يك دور نيز مستحب است و با قصد هفت دور واجب، يك دور مستحب، دنبال آن بياورد، طواف او صحيح است.

انجام چهارده شوط

 

676- اگر كسى به قصد چهارده شوط، طواف نمايد، ولو اين كه تصور مى‏كرده طواف چهارده دور است، طوافش باطل است.[1]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه سيستانى: اگر جاهل قاصر باشد صحيح است وگرنه مشكل است.

آية اللَّه فاضل: اگر جاهل قاصر بوده، طوافش صحيح و اعاده مستحب است.
 

زياد نمودن سهوى در طواف‏

 

677- زيادى سهوى در طواف: اگر كمتر از يك دور باشد، آن را قطع كند و طوافش صحيح است؛ و اگر يك دور يا زيادتر باشد، بنابر احوط[1] آن را با قصد قربت، بدون تعيين مستحب يا واجب، به هفت دور برساند و دو ركعت‏[2] نماز قبل از سعى و دو ركعت بعد از سعى بخواند، و دو ركعت اول را، بدون اين‏كه تعيين كند براى طواف اول يا طواف دوم است، براى طواف فريضه قرار دهد.[3]

 

[1] ( 2)- آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اين احتياط مستحب است.( مناسك، ص 70، مسأله 103).
[2] ( 3)- از اينجا تا آخر مسأله در مناسك آية اللَّه خويى مذكور نيست.
[3] ( 4)- آية اللَّه بهجت: احتياط در اين است كه دو ركعت فريضه قبل از سعى بجاى آورد و دو ركعت نافله را مى‏تواند بعد از سعى به‏جاى آورد.( مناسك، مسأله 318).

آية اللَّه سيستانى: اگر از روى اشتباه چيزى بر شوطهاى طواف خود بيافزايد، پس اگر بعد از رسيدن به ركن عراقى يادش آمد، مقدار افزوده را تا يك طواف كامل به اتمام برساند و احتياط واجب اين است كه طواف دوّم را در اين هنگام به‏قصد قربت بدون اين‏كه واجب يا مستحب بودن آن را قصد كند به اتمام برساند، و پس از آن چهار ركعت نماز بخواند و احتياط مستحب اين است كه بين آن‏ها فاصله‏اى بيندازد؛ به اين معنا كه دو ركعت قبل از سعى جهت طواف واجب به‏جا آورد و دو ركعت پس از سعى جهت طواف مستحبى به‏جا آورد. و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر پيش از رسيدن به ركن عراقى يادش بيايد.( مناسك، مسأله 314).

آية اللَّه فاضل: و احتياط مستحب آن است كه دو ركعت نماز بعد از سعى براى غير فريضه انجام دهد.
 

678- اگر در هنگام خروج از مطاف، بعد از پايان هفت شوط، عمداً مقدارى از مسافت را به قصد جزئيت بجا بياورد، طواف باطل است؛ و در صورت سهو، اگر از همان جا قطع كند، طوافش صحيح است.[1]

 

[1] ( 5)- به ذيل مسأله 677 مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: در مورد سهو، مراجعه شود به حاشيه مسأله 677، و اگر جاهل باشد، صحّت طواف او مورد اشكال است مگر اين‏كه جاهل قاصر باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.