وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انجام طواف اضافی به صورت سهوی

0

انجام طواف اضافی به صورت سهوی

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

زياد نمودن سهوى در طواف‏

 

677- زيادى سهوى در طواف: اگر كمتر از يك دور باشد، آن را قطع كند و طوافش صحيح است؛ و اگر يك دور يا زيادتر باشد، بنابر احوط[1] آن را با قصد قربت، بدون تعيين مستحب يا واجب، به هفت دور برساند و دو ركعت‏[2] نماز قبل از سعى و دو ركعت بعد از سعى بخواند، و دو ركعت اول را، بدون اين‏كه تعيين كند براى طواف اول يا طواف دوم است، براى طواف فريضه قرار دهد.[3]

 

[1] ( 2)- آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اين احتياط مستحب است.( مناسك، ص 70، مسأله 103).
[2] ( 3)- از اينجا تا آخر مسأله در مناسك آية اللَّه خويى مذكور نيست.
[3] ( 4)- آية اللَّه بهجت: احتياط در اين است كه دو ركعت فريضه قبل از سعى بجاى آورد و دو ركعت نافله را مى‏تواند بعد از سعى به ‏جاى آورد.( مناسك، مسأله 318).

آية اللَّه سيستانى: اگر از روى اشتباه چيزى بر شوطهاى طواف خود بيافزايد، پس اگر بعد از رسيدن به ركن عراقى يادش آمد، مقدار افزوده را تا يك طواف كامل به اتمام برساند و احتياط واجب اين است كه طواف دوّم را در اين هنگام به‏قصد قربت بدون اين‏كه واجب يا مستحب بودن آن را قصد كند به اتمام برساند، و پس از آن چهار ركعت نماز بخواند و احتياط مستحب اين است كه بين آن‏ها فاصله‏اى بيندازد؛ به اين معنا كه دو ركعت قبل از سعى جهت طواف واجب به‏جا آورد و دو ركعت پس از سعى جهت طواف مستحبى به‏جا آورد. و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر پيش از رسيدن به ركن عراقى يادش بيايد.( مناسك، مسأله 314).

آية اللَّه فاضل: و احتياط مستحب آن است كه دو ركعت نماز بعد از سعى براى غير فريضه انجام دهد.
 

 

678- اگر در هنگام خروج از مطاف، بعد از پايان هفت شوط، عمداً مقدارى از مسافت را به قصد جزئيت بجا بياورد، طواف باطل است؛ و در صورت سهو، اگر از همان جا قطع كند، طوافش صحيح است.[1]

 

[1] ( 5)- به ذيل مسأله 677 مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: در مورد سهو، مراجعه شود به حاشيه مسأله 677، و اگر جاهل باشد، صحّت طواف او مورد اشكال است مگر اين‏كه جاهل قاصر باشد.

اضافه نمودن به طواف جهلًا و اتمام اعمال‏

 

679- اگر جهلًا بيش از هفت شوط طواف كند و بقيه اعمال بعد از آن را بجا آورد:

اگر از اول، قصد بيش از هفت شوط داشته، طواف و نمازش صحيح نيست‏[1] و بايد آنها را اعاده كند و ظاهراً اعاده بقيه اعمال لازم نيست؛[2] واگر قصد هفت شوط داشته و بعد از اتمام، قصد زياد كرده باشد،[3] پس اگر زيادى چهار شوط يا بيشتر باشد، احتياط آن است كه بقيه را به چهارده شوط برساند و يك نماز ديگر بجا آورد و طواف و نماز را اعاده كند؛[4] و اگر زيادى كمتر از چهار شوط و موالات عرفيه به هم خورده باشد، بنابر احتياط واجب، طواف و نماز را اعاده نمايد؛ و اگر موالات عرفيه به هم نخورده، حكم صورت قبل را دارد.[5]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه فاضل: مگر اين‏كه جاهل قاصر باشد.
[2] ( 2)- آية اللَّه بهجت: بنابر احتياط بقيه اعمال را اعاده كند.

آية اللَّه خويى: بنابر احتياط طواف باطل است و بقيه اعمال بعد از آن را هم اعاده نمايد.

آية اللَّه سيستانى: در هر صورت، اگر جاهل قاصر باشد طوافش صحيح است وگرنه مشكل است و به احتياط واجب بايدآن را و اعمال پس از آن را اعاده كند.

آية اللَّه فاضل: استحبابا اعاده كند.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اعاده بقيه اعمال لازم است.( آداب و احكام حج، م 574)
[3] ( 3)- آية اللَّه فاضل: اگر سهواً اضافه كرده و قبل از يك دور متوجّه شده، آن را قطع كند و طواف صحيح است‏و اگر بعد از يك دور متوجّه شود بايد طواف را به احتياط واجب تا چهارده دور به قصد قربت تمام كند و دو ركعت نماز براى طواف واجب قبل از سعى بخواند و به احتياط مستحب دو ركعت براى طواف مستحب نيز بعد از سعى بخواند.

آية اللَّه مكارم: اين صورت هم مانند صورت اوّل است بايد زياده را رها كرده از سر بگيرد.
[4] ( 4)- آية اللَّه بهجت: اعاده لازم نيست به نحوى كه در مسأله 677 آمده است.
[5] ( 5)- نظر آيات عظام در مسأله 673 آمده است.

اضافه نمودن چند شوط رجاءً

 

680- اضافه نمودن يك يا چند شوط رجاءً بعد از طواف، به قصد جبران نقص احتمالى، به‏ صحت طواف ضرر نمى‏زند ولى جبران نقص هم نمى‏كند.[1]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه بهجت: قصد جبران قصد زياده نيست.( مناسك، س 90).

آية اللَّه سيستانى: طواف او اشكال دارد مگر اين‏كه جاهل قاصر باشد.

آية اللَّه مكارم: طواف او اشكال دارد.

ترديد در عدد اشواط اضافى و حكم به بطلان‏

 

681- اگر شخصى بعد از اتمام طواف، سهواً يك يا چند شوط زياد كرده است و در عدد اشواط اضافى مردّد است، طواف او باطل است‏[1] و بايد طواف و نماز را اعاده كند.[2]

 

[1] ( 2)- آيةاللَّه‏خويى: بنابر احتياط بايد شوط زايد را به‏نيت قربت مطلقه تمام مى‏نمود.( مناسك، مسأله 318).

لازم به تذكر است براى رعايت احتياط، اعاده سعى و تقصير هم لازم است.( المسائل الشرعيه، ج 1، ص 335، س 19).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: طواف واجب او صحيح است.( آداب و احكام، م 614)
[2] ( 3)- مراجعه شود به مسأله 684 و 677.

آية اللَّه سيستانى: مگر اين‏كه جاهل قاصر باشد.

آية اللَّه مكارم: بنا بر احتياط.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.