قسم خوردن در حال ضرورت در احرام

399- در مقام ضرورت، براى اثبات حق، يا ابطال باطلى، قَسَم به جلاله و غير آن،[1] جايز است.
[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: و در صورت جواز كفّارهاى نيست على الاظهر.( مناسك شيخ، ص 22).
آيات عظام تبريزى، خويى، صافى، گلپايگانى: و همچنين براى اظهار مودّت و دوستى و اكرام مؤمن نيز جايز است.
آية اللَّه سيستانى: استثنا مىشود از حرمت جدال موردى كه ترك آن مستلزم ضررى بر مكلّف باشد، مثلًا حق او را پايمال كند.
400- در جدالِ بر راست، در كمتر از سه مرتبه، غير از استغفار چيزى[1] نيست؛ و در سه مرتبه، كفاره آن يك گوسفند است.[2]
[1] ( 3). آية اللَّه سيستانى: به گفته بعضى از فقها جدال با قسم راست محقّق نمىشود مگر اينكه سه بارپىدرپى باشد و اين گفته خالى از وجه نيست، گرچه احتياط ترك آن است حتى يك بار.
[2] ( 4). آية اللَّه بهجت: اگر سه مرتبه پى درپى باشد، و در حكم غير صورت تتابع با عدم تخلل تكفير تامّل است در صادق و كاذب.( مناسك شيخ، ص 22).
آية اللَّه سيستانى: اگر سه بار پى در پى باشد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.