وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

در زمان تولد حضرت محمد چه اتفاقاتی افتاد

2

در زمان تولد حضرت محمد چه اتفاقاتی افتاد

هنگام تولد پيامبر، چه اتفاقاتى روى داد؟

 

 

به هنگام ميلاد رسول خدا، اتفاقات شگرفى به ظهور رسيد و بسيارى از مورخان، از حوادث زير، مقارن ولادت ياد كرده اند:

 

1. ايوان كسرى در مداين، لرزيد و 13 يا 14 كنگره آن فرو ريخت.

 

2. آتشكده فارس، پس از هزار سال، خاموش شد.

 

3. درياچه ساوه خشك گرديد.

 

4. بت ها، همگى به رو درافتادند.

 

5. نورى درخشش پيدا كرد كه فضاى مكه را روشن نمود.

 

6. شياطين كه تا آن لحظه به عالم بالا راه داشتند و صداى ملائكه را مى شنيدند، براى هميشه، طرد شدند[9].

 

بيهقى درباره حوادث شب ولادت پيامبر، مى نويسد:

 

«در شب ميلاد پيامبر، ايوان كسرى به لرزه درآمد و شكست (ترك) برداشت و چهارده كنگره آن فرو ريخت. آتشكده فارس كه پيوسته روشن بود، خاموش شد. درياچه ساوه خشكيد و موبد بزرگ در خواب ديد كه شتران تنومندى همراه اسب هاى عربى، از دجله گذشتند و در سرزمين ايران، پراكنده شدند»[10].

 

ابن شهر آشوب، افزون بر حوادثى كه بيهقى گفته، از وقايع ديگرى به نقل از امام صادق(عليه السلام) ياد مى كند كه حضرت فرمود:

 

«در هنگام ولادت پيامبر عظيم الشأن، بت ها به صورت، به زمين افتادند… پادشاهى نماند ; مگر آن كه تاجش واژگون و زبانش در آن روز، بند آمد. كاهنان از دانش خود جدا شدند… در آن شب، نورى از سرزمين حجاز پديد آمد و منتشر شد و تا مشرق، گسترش يافت»[11].

 

[9]. تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 55 .
[10]. ابوالفضل بيهقى، دلايل النبوه، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، ج 1، ص 99 .
[11]. ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 30 .

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  «پیامبراعظم – سیره و تاریخ».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    با سلام من نکته ای باید بگویم خداوند برترین و احسن ترین و کامل ترین و صفات های همچون این را دارد او انسان هایی را با اراده ی بسیار عظیم خویش و قدرت بی پایان خویش پاک گرداند و آنها را از گناهان زدایید و آنها را پاک و مطهر گرداند عین این مطلب در قرآن و درس دینی مدارس نشان داده شده پس چطور این انسان**** مگر اسلام دین گریه و اه وناله است؟ ایا فقط باید گریست تا مرد؟ اگر این طور است ما۱۲۴۰۰۰پیامبر داریم که اگر هر کدام در یک روز از سال بمیرند یکی از دلایل گریه در طول کل سال است ایا میتوانید پاسخگو باشید؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      عزاداری به عنوان شعائر الهی است و به اندازه درست آن قطعا آثار فراوانی دارد، هم باعث بخشش گناهان است و هم درجات مومنین را بالا می برد چرا خودتان را از این باب رحمت الهی محروم کنید؟!. عزاداری تاکید می کنیم که باید متناسب و به اندازه باشد. شما متاسفانه دید خوبی در این قضیه ندارید کدام انسان دیوانه ای گفته است بخاطر ۱۲۴ هزار پیامبر عزاداری کنیم؟!، و کدام دیوانه ای این توهم را قبول می کند!.
      ثانیا انسان پست نیست، بلکه دارای کرامت الهی است قرآن کریم می فرماید: لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ … . اگر انسانی تقوا پیشه کرد این کرامت را بیشتر می کند و اگر گناه کرد این کرامت را از دست می دهد.
      نور بودن اهل البیت هم بخاطر آنست که مظهر اسماء الله الهی هستند و هر آنچه دارند از خداست، مستقلا جایگاهی در برابر خدا العیاذ بالله ندارند.

      ثانیا بله، تا خداوند هست سایر انسانها حتی انبیاء و اولیاء در مقابل عظمت خدا قرار نمی گیرند، اما توجه کنید که همین انبیاء و اولیاء هستند که خداوند به ما دستور داده که از آنها اطاعت و پیروی کنیم. خداوند اطاعت از رسول و ائمه را در کنار اطاعت از خود می داند.﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ﴾ (النساء: ۵۹) (ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را واطاعت کنید پیغمبر واولی الامر از خودتان را).

      یا خداوند در قرآن کریم دستور می دهد که با اهل البیت که وسایل تقرب به خدا هستند با خدا نزدیک شوند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ . ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید!
      آیات فراوانی درباره عظمت و جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن وجود دارد، آیا آنها را دیده اید؟؛ کمی این آیات را بررسی کنید تا عقاید شما تصحیح شود.
      اهل البیت علیهم السلام مظهر تام اسماء الله هستند، کمی این مطلب درکش برای افراد عادی سخت است مخصوصا افرادی که حتی یکدور عقاید ساده را نزد یک استاد فرا نگرفته اند. حتما توصیه می کنیم یک دوره عقاید استدلالی را به صورت کلاسی از یک استاد روحانی فرا بگیرید.