وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فضيلت و فايده خلال كردن در روایات

0

فضيلت و فايده خلال كردن در روایات

1. از حضرت رسول اعظم صلی الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «ملائكه هيچ چيز را دشمن ندارند مانند آنكه ببينند در دندان بنده‌اى طعامى مانده (و خلال نكرده و سبب بدبويى دهانش شده) است».[1]
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «جبرئيل براى حضرت رسول صلی الله عليه و آله مسواك و خلال و حجامت آورد و فرمود: خلال ريشه دندان را اصلاح مى‌كند و بر روزى مى‌افزايد».[2] 
 
 

چوب خلال

1. از امام كاظم عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «با چوب گل و چوب درخت انار خلال نكنيد كه محرّك بيمارى خوره‌اند».[3] 
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «با «نى» خلال نكنيد كه تا شش روز حاجاتتان برآورده نمى‌شود».[4] 
3. نيز در سخنى فرمود: «حضرت رسول صلی الله عليه و آله با هر چوبى خلال مى‌كرد، جز برگ درخت خرما ونى».[5] 
4. در حديثى آمده است كه: «حضرت رسول صلی الله عليه و آله از خلال كردن با چوب درخت انار و درخت مورد و نى نهى كرد و فرمود: اينها زمينه‌ساز بيمارى خوره هستند».[6] 
5. از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «خلال كردن با چوب گز موجب فقر و بى‌چيزى است».[7] 
 

 

شاید این مطالب را هم بپسندید:

آداب خلال كردن

1. از امام صادق روايت شده است كه فرمود: «آنچه با خلال بيرون مى‌آورى فرو نبر كه موجب جراحت‌هاى داخلى مى‌شود».[8] 
2. در احاديث ديگر آمده است: «آنچه را با خلال بيرون مى‌آورى (نخور، بلكه) بيرون بينداز».[9] 
3. از حضرت رسول اعظم صلی الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «هرگاه خلال مى‌كنيد آب نخوريد، مگر اينكه سه نوبت مضمضه كنيد و آب دهان را بيرون بريزيد».[10] 
4. در احاديث معتبر وارد شده است كه داخل و خارج از دهان را بعد از غذا با «سُعد»[11]  و «اشنان»[12]  بشوييد.[13] 

[1] . مكارم الأخلاق، ص 152.
[2] . كافى، ج 6، ص 376، ح 4؛ مكارم الأخلاق، ص 153.
[3] . كافى، ج 6، ص 377، ح 7؛ مكارم الأخلاق، ص 152.
[4] . محاسن، ص 564، ح 968؛ كافى، ج 6، ص 377، ح 8.
[5] . كافى، ج 6، ص 377، ح 10؛ مكارم الأخلاق، ص 153.
[6] . محاسن، ص 564، ح 968؛ كافى، ج 6، ص 377، ح 8.
[7] . مكارم الأخلاق، ص 152.
[8] . كافى، ج 6، ص 378، ح 4.
[9] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 226، ح 1059.
[10] . مكارم الأخلاق، ص 153، از اميرالمؤمنين 7.
[11] . «سُعد» گياهى از تيره جگن‌ها كه قسمتى از ساقه‌هاى زيرزمينى آن غدّه‌اى شكل وداراى موادّ غذايى چربوشيرين است كه به مصرف خوراكى مى‌رسد (لغت‌نامه متوسّط دهخدا).
[12] . «اشنان» يا «اشنيان» يك مادّه شوينده قديمى است.
[13] . كافى، ج 6، ص 378، ح 1 و3 وص 379، ح 4؛ مكارم الأخلاق، ص 191.

منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.