وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علم اخلاق را بايد از كجا شروع كرد؟

2
حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

علم اخلاق

 

 علم اخلاق را بايد از كجا شروع كرد؟ به خصوص ما كه به استاد اخلاق دسترسى نداريم.

 

علم اخلاق يك بخش نظرى دارد كه با مطالعه و درس و بحث تأمين مى شود و يك بخش عملى كه به هدايت و راهنمايى معلم اخلاق وابسته است. اگر انسان هر چه را مى داند عمل كند، اولاً، اثر مثبت اين اعمال ظهور مييابد؛ و ثانيا، ذات اقدس اله آنچه را نمى داند به وى مى آموزد. اهل بيت (علیهم السلام) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرَّثَهُ اللّه عِلْمَ ما لَمْ يَعْلَمْ»[122]

اگر عمل به دنبال علم باشد، علم افزون بر ماندگارى، شكوفايى نيز مى يابد. اگر انسان بكوشد واجبات را انجام دهد، مستحبات را در حدى كه ملالت نياورد به انجام رساند، محرمات را ترك كند، از مكروهات در حد توان دورى جويد و كلاً در كارهايش افراط و تفريط را كنار بگذارد، بسيار مؤثر است.

 

[122]. الخرائج والجرائح، ج 3، ص 1058.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»

 

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    چند سوال از شما دارم اخلاق چیست و ادب چیست و به چه معناست و فرق بین آن های چیست و منظوری از اخلاق نظری چیست و تفسیر این حدیث چیست امام سجاد فرمود اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که علم نمی آموزد او را تادیب می کنم چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اخلاق به زبان ساده مجموعه رفتارهایی است که یک مسلمان بر اساس آموزه های اسلام که از قرآن و سنت اهل البیت گرفته می شود باید انجام بدهد و مجموعه رفتارهایی که باید ترک کند. همان انجام واجبات و ترک محرمات می باشد. در کنار این دستورات دستوراتی نیز وجود دارد که انجام آن مستحب یا مکروه است. روایات فراوانی در حوزه اخلاقیات وجود دارد، بزرگان نیز کتب اخلاقی مختلفی را نوشته اند می توانید کتاب چهل حدیث امام خمینی، و معراج السعاده را بخوانید.
      حدیث امام سجاد علیه السلام ناظر به همین مطلب است و منظور علمی است که راه سعادت و نجات در دنیا و آخرت را به شیعیان نشان بدهد و منظور هر علمی نیست.
      وفقکم الله لکل خیر