وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا در اسلام زنان بايد بى سواد باشند؟

0

آيا در اسلام زنان بايد بى سواد باشند؟

در اسلام طلب علم و «دانش جويى» به معنى حقيقى كلمه نه تنها هيچ اختصاصى به مرد يا زن ندارد بلكه به فرموده رسول مكرم اسلام (ص) علم آموختن به همان اندازه كه براى مردان زيبنده بلكه واجب است براى بانوان نيز پسنديده، بلكه واجب شرعى است: «طلب العلم فريضه على كل مسلم و مسلمه»(1)

تحصيل دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.

و در آيات قرآن و ديگر روايات، مدح و ستايش به خصلت «دانش پژوهى» و «علم آموزى» فارغ از هرگونه جنسيتى تعلق گرفته است بلكه براساس آيات و روايات، همان طور كه فقهاى بزرگوار استنباط كرده اند از جهت شرعى، آموختن برخى از دانش ها بر بانوان به عنوان يك واجب كفايى است تا در مشاغل و مناصب اختصاصى زنان، كارآيى نظام سياسى و حقوقى اسلام دچار اختلال نگردد مثلا براى تصدى تعلم و تربيت خواهران، پزشكى به ويژه در بخش زايمان و معاينات دقيق پزشكى و….

با وجود اين دانش پژوهى چه در مورد مردان و چه در مورد زنان، هرگاه مستلزم مفاسد ديگرى باشد از قبيل اختلاط زن و مرد و يا…، آنچه كه زمينه ساز و مستلزم اين مفاسد باشد، باعث محدوديت مى گردد. بنابراين از ديدگاه اسلام زنان به دانش اندوز ترغيب شدند بلكه صحيفه حضرت زهرا (س) و نيز «معلمه» بودن زينب كبرى (س) بهترين الگوى عملى در اين زمينه مى باشد.

(1) (امالى شيخ طوسى، ص 488، حديث 1069- تنبيه الخواطر، ج 2، ص 176 به نقل از ميزان الحكمه، محمد محمدى رى شهرى با ترجمه آقاى حميد رضا شيخى، ج 8، ص 3948، حديث 13745). پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.