وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شك بين حيض و زخم

0

شك بين حيض و زخم

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۴۳ ـ اگر خونی ببیند که از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد، و نداند خون دمل و زخم است یا خون حیض، نباید آن را خون حیض قرار دهد.

مسأله ۴۴۴ ـ اگر خونی ببیند که نداند خون زخم است یا حیض، باید عبادت‌های خود را بجا آورد، مگر اینکه حالت سابقه‌اش حیض باشد.

مسأله ۴۴۵ ـ اگر خونی ببیند و شک کند که خون حیض است یا استحاضه، چنانچه شرایط حیض را داشته باشد، باید حیض قرار دهد.

مسأله ۴۴۶ ـ اگر خونی ببیند که نداند خون حیض است یا بکارت، باید خود را وارسی کند، یعنی مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند بعد بیرون آورد، پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است، و اگر به همه آن رسیده، حیض می‏باشد.

مسأله ۴۴۷ ـ اگر کمتر از سه روز خون ببیند و پاک شود و بعد سه روز خون ببیند، خون دوّم حیض است، و خون اوّل اگرچه در روزهای عادتش باشد حیض نیست.

مسأله ۴۳۱ ـ اگر زن بداند خونی که از او خارج می‌شود خون زخم نیست، و مردد بین خون استحاضه و حیض و یا نفاس باشد، چنانچه شرعاً حکم حیض و نفاس را نداشته باشد باید به دستور استحاضه عمل کند، بلکه اگر شک داشته باشد که خون استحاضه است یا خون‌های دیگر، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید کارهای استحاضه را انجام دهد.رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 64: خون حیض نشانه هایى دارد، در بیشتر اوقات:

1ـ غلیظ

2ـ گرم

3ـ تیره، یا سرخ رنگ

4ـ بافشار

5ـ و کمى سوزش خارج مى شود.

مسأله 65: زنى که مبتلا به خونریزى است، اگر به طبیب مراجعه کند و او تشخیص دهد خون حیض یا خون زخم و مانند آن است، چنانچه از گفته پزشک اطمینان حاصل کند مى تواند بر طبق احکام آن عمل کند.

سؤال 66: آیا نشانه هایى که براى خون حیض ذکر کردید، اختصاص به کسانى دارد که شک در حیض بودن خون موجود دارند، یا شامل همه زنان مى شود؟

جواب : این نشانه ها مربوط به کسانى است که شک دارند. 

مسأله 197: هر خونى که از زن خارج شود و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد و مربوط به بکارت یا زخم یا جراحتى در رحم نبوده باشد، خون استحاضه است.

مسأله 198: هر گاه شک کند که خون، از زخم است یا نه و ظاهر حال او سلامت است، خون استحاضه حساب مى شود; امّا اگر وضع حال او مشکوک باشد، که خون از زخم است یا غیر آن، احکام استحاضه ندارد.

سؤال 201: خانمى که در سنّ کسى است که عادتاً حیض مى بیند، عمل جرّاحى کرده و رحم او را برداشته اند، اگر خونى ببینند حکم حیض دارد یا استحاضه؟ در صورتى که احتمال بدهد و یا این که یقین نماید خون از زخم و عمل جرّاحى است چه صورت دارد؟

جواب : اگر یقین داشته باشد، یا احتمال بدهد خون زخم یا جرّاحى است، تکلیفى براى او ایجاد نمى کند، تنها خود را مى شوید و غسل و وضو به خاطر آن واجب نیست.

رساله احکام بانوان آيت الله مكارم شيرازي .


شك بين حيض و زخم

پرسش 22 . اگر زنى بيش از سه روز خون ببيند و در كمتر از ده روز پاك شود؛ چنانچه بين خون زخم و حيض شك داشته باشد، تكليفش چيست؟

آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و نورى: اگر پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، آن را پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.

آيه اللّه  بهجت: اين زن با فرو بردن پنبه به داخل رحم وارسى كند. اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست، بيرون آيد خون زخم است، اگر وارسى ممكن نيست، در اين صورت چنانچه پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[32]

آيه اللّه  صافى: اگر در ايام عادت (عادت وقتيه) باشد، بايد خون حيض قرار دهد.[33]

آيه اللّه  مكارم: اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد و يا پيش از آن خون حيض مى ديده، بايد احتياط كند؛ يعنى، تمام كارهايى كه بر زن حائض حرام است ترك كند و تمام عبادت هايى كه زن غير حائض انجام مى دهد به جا آورد و اگر پيش از آن پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[34]

آيه اللّه  وحيد: اگر در ايام عادت باشد و يا نشانه هاى حيض را داشته باشد، بايد آن را خون حيض قرار دهد. در غير اين صورت اگر پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[35]

پرسش 23 . اگر زن كمى خون در لباس خود مشاهده كند و نداند از رحمش ترشح كرده (كه مثلاً خون حيض باشد) و يا از غير رحم است، تكليفش چيست؟

همه مراجع: در فرض ياد شده، احكام خون حيض بر آن مترتب نمى شود.[36]

تبصره . در حكم ياد شده اگر خون، كمتر از درهم (تقريبا به اندازه دو ريالى) باشد، خواندن نماز با آن لباس اشكال ندارد؛ ولى اگر در مسئله فوق به خون حيض حكم شود، خواندن نماز با آن لباس صحيح نيست.

[31]. توضيح المسائل مراجع، م 446 و دفتر: خامنه اى.

[32]. توضيح المسائل مراجع، م 446.

[33]. توضيح المسائل مراجع، م 446

[34]. مكارم، تعليقات على العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض، م 5.

[35]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م 445 و وحيد، توضيح المسائل، م 451.

[36]. امام، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى، تعليقات على العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض، م 5 و دفتر: بهجت، تبريزى، خامنه اى، صافى و وحيد.( احكام بانوان، پرسمان).

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21751

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان 

حكم قرص خوردن و عادت ماهانه

شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن

اگر خونريزي اندكي از سه روز كمتر باشد

پيوسته نبودن خونريزي در عادت زنان

محاسبه روز و شب حيض

نشانه‌ و علامت خون حیض

صفات حيض و نشانه هاي آن

خون حيض چيست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.