وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد

0

سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد

رساله توضيح المسائل نماز

[ سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام می باشد]

مسأله 1090 سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام می باشد و بعضی از مردم عوام (1) که مقابل قبر امامان علیهم السلام پیشانی را به زمین می گذارند، اگر برای شکر خداوند متعال باشد، اشکال ندارد و گر نه حرام است (2).

این مسأله، در رساله آیات عظام: فاضل و بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی، زنجانی، نوری:) بعضی از مردم..

(2) (سیستانی:) اشکال ندارد و گر نه مشکل است.

(مکارم) اگر به قصد سجده برای امام علیه السلام باشد فعل حرام است؛ و اگر برای شکر خدا باشد، اشکال ندارد، ولی اگر در نظر بینندگان، چنین نشان دهد که سجده برای امام علیه السلام است یا بهانه به دست دشمنان دهد اشکال دارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ما معتقدیم سجده براى غیر ذات پاک خداوند واحد یکتا جایز نیست، زیرا سجده نهایت خضوع و مصداق بارز پرستش است و عبودیّت مخصوص خداست.
تعبیر (وَللهِِ یَسْجُدُ مَنْ فِى السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ)(1) با توجه به مقدّم شدن «للّه» در جمله مزبور، آیه دلالت بر حصر دارد یعنى همه و همه در آسمان و زمین فقط براى خدا سجده مى کنند!
همچنین جمله (لَهُ یَسْجُدُونَ) در آیه 206 اعراف نشان دیگرى از انحصار سجده براى خداست.
اصولا سجده آخرین درجه خضوع است و آن مخصوص خدا است و اگر براى شخص یا چیز دیگرى سجده کنیم او را همسان و هم شأن خدا قرار داده ایم و این کار درست نیست.
ما یکى از معانى توحید را «توحید در عبادت» مى دانیم، یعنى پرستش مخصوص خداست و بدون آن توحید کامل نمى شود و به تعبیر دیگر: پرستش غیر خدا از شعبه هاى شرک است و سجده نوعى پرستش است، بنابراین سجده براى غیر خدا جایز نیست.
امّا سجده فرشتگان براى آدم که در چندین آیه از قرآن آمده، ـ همان گونه که مفسّران گفته اند ـ یا سجده به معناى احترام و تعظیم و تکریم آدم بوده، نه سجده به معناى پرستش، بلکه مقصود فرشتگان این بوده که ما در لباس شعر مى گوییم:
زیبنده ستایش آن آفریدگارى است *** کارد چنین دل آویز نقشى ز ماء و طینى
یا این که سجده چون به فرمان خدا بوده در واقع عبودیّت پروردگار بوده است و یا این که سجده شکر براى خدا بوده است.
و سجده یعقوب و همسر و فرزندانش براى یوسف که در قرآن آمده است: «(وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً); همگى در برابر او به سجده افتادند».(2) نیز همان سجده شکر براى پروردگار متعال یا به معناى نوعى احترام و تکریم و تعظیم بوده است.
جالب توجّه این که در کتاب «وسائل الشیعه» که از منابع معروف حدیث ماست، در ابواب سجده نماز، بابى تحت عنوان «عدم جواز السجود لغیر الله» ذکر شده و درآن هفت حدیث از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم نقل شده است که سجده براى غیر خدا جایز نیست.(3)این سخن را خوب به خاطر داشته باشید تا در بحث هاى آینده از آن نتیجه گیرى کنیم.
1. سوره رعد، آیه 15.
2. سوره یوسف، آیه 100 .
3. وسائل الشیعه، جلد 4، صفحه 984. / شیعه پاسخ می دهد، آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/IYfYIA

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دار سجده به غیر خداد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد سجده برای غیر خدا چه حکمی دارد آیا از نظر اسلام سجده تعظیم جایز است آیا سجده کردن بر غير خدا جايز است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.