وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد

2

اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد تکلیف چیست

1-در نوشتار قبل موضوع«آیا سجده بر پشت دست صحیح است» بررسی شد در تکمیل بحث از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2-مسئله 1084 که در متن نوشتار به آن اشاره شده است را از اینجا کلیک کنید و در تکمیل این مطلب بخوانید

رساله توضيح المسائل نماز

[اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود]

مسأله 1087 اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد (1) چنانچه وقت وسعت دارد (2)، باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است (3)، باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر از چیز دیگری است (4) بر همان چیز و اگر آن هم ممکن نیست بر پشت دست (5)، و اگر آن هم نمی شود، به چیز معدنی (6) مانند انگشتر عقیق سجده نماید.

(1) (سیستانی:) می تواند به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد، عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا آن که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند. [پایان مسأله]

(2) (فاضل:) و در جای دیگر، چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود داشته باشد..

(زنجانی، صافی:) باید نماز را رها کند (زنجانی: و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند) و اگر وقت تنگ است باید به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید. [پایان مسأله]

(3) (فاضل:) یا چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود نداشته باشد..

(خوئی، تبریزی:) باید به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید. [پایان مسأله]

(4) (گلپایگانی:) بر پشت دست یا چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنی سجده نکند.

(5) (اراکی، نوری:) باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر آن هم ممکن نیست (نوری: اگر از چیز دیگری است) بر پشت دست..

(6) (فاضل:) بنا بر احتیاط به چیز معدنی..

(مکارم:) مسأله هر گاه در اثناءِ نماز چیزی را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد مثلًا بچّه ای آن را بر دارد، چنانچه وقت نماز باقی است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد، با به واسطه‌ی سرما یا گرما و مانند اینها نمی‌تواند بر آن سجده کند، چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است یا چیزی از جنس پنبه و کتان دارد باید بر آن سجده کند، و احتیاط (واجب) آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند، و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
 اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‌کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسأله‌ی قبل گفته شد، عمل کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
201 – اگر در وسط نماز مهر مفقود شود به هر علت و تهیه مهر در نماز امکان ندارد در حالی که وقت هم وسیع است وظیفه مکلف نسبت به سجده چیست؟
پاسخ

باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر در نماز مهر گم شود یا بچه بردارد اگر هنگام نماز بچه مهر را بردارد و برود وظیفه چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    با سلام
    مسأله ی ۱۰۸۴ که در متن چند بار به آن اشاره شده کو؟ چرا بیان نشده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.وفقکم الله لکل الخیر