وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روایت قرآن بخوان و بالا برو

0

روایت قرآن بخوان و بالا برو

قاريان قرآن

مصاديق روايت «قرآن بخوان و بالا برو» چه كسانى اند؟

امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «هر كس در حال جوانى، قرآن بخواند و با ايمان هم باشد… به او گفته مى شود: بخوان و يك درجه بالا برو».

سپس به قرآن مى گويند: آيا آنچه تو خواستى به او رسانديم و تو را خشنود كرديم؟ مى گويد: آرى».121
از ديگر مصاديق روايت مذكور، حافظان حقيقى قرآن اند. بدين معنى كه اگر رفتار انسان با آيات الهى همخوانى داشته باشد، قرآن و مفاهيم آن با گوشت و خون او آميختگى مى يابد. چنين انسانى به طور طبيعى هنگام تلاوت قرآن يك نوع تخاطب و هم سخنى را با خداى خويش خواهد يافت.

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است: «در روز قيامت، قرآن به انسان گويد: منم كه شب تو را به بيدارى به پايان بردم، روزهاى داغ تو را به تشنگى به سر آوردم و آب دهانت را خشك كردم و اشكت را روان ساختم [اكنون] هر كجا بروى، من هم با تو باشم… آن گاه به او گفته شود: بخوان و بالا برو. سپس هر يك آيه كه بخواند، يك درجه بالا مى رود»122.

 

به عبارت دقيق، قرآن خواندن و بالا رفتن در آخرت، تجسّم عينى حقيقت عمل در اين دنيا است و با توجه به اينكه حفظ قرآن مراتبى دارد و مرتبه عالى آن، حفظ و محافظت در همه ابعاد است، ميزان ترقى در آن عالم نيز متناسب با مراتب حفظ است.

 

بنابراين كسى كه روح و حقيقت قرآن را حفظ كرده و آن را با جان و دل آميخته و مورد فهم و عمل قرار داده است، مراتب بسيار بالايى را كسب خواهد كرد. و همچنان كه خواندن و عمل كردن به آيات قرآن در دنيا، انسان را از نظر روحى و معنوى بالا مى برد؛ در قيامت نيز اين واقعيت در ارتقاى به مقامات والاى بهشت، تجلى مى يابد.

121. اصول كافى، ج 4، ص 406.
122. اصول كافى، ج 4، ب 34، ح 2.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان،  پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی».

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.