وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رفع مشکلات با دعا

0

رفع مشکلات با دعا

دعا و رفع مشکلات

 

 

آیا دعا و نماز فقط به جهت تقویت معنویت و آرامش روانی به کار می‌روند یا این‌که در رفع مشکلات و سرنوشت دنیایی انسان هم مؤثر می‌باشند؟

 

نکته:

 

یکی از اموری که در قرآن کریم توجه ویژه به آن شده است این است که بعضی از افراد تصور میی‌کنند چنانچه اهل دعا و نیایش و عبادات باشند نتیجه این اعمال را در قیامت مشاهده می‌کنند و در دنیا این اعمال و کردارشان هیچ تأثیری ندارد.

البته تمام انسان‌ها به‌طور فطری دنبال آرامش هستند، هیچ انسانی را نمی‌توان یافت که به دنبال آرامش نباشد حتی فردی که در حال خودکشی هم می‌باشد، در آن لحظه فکر می‌کند خودکشی او را به آرامش می‌رساند.

 

ای انسانی که من تو را خلق کرده‌ام تنها با یک چیز به آرامش میرسی:

 

«أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[159]

 

هیچ راه و کار دیگری این انسان را بهن را به‌طور مداوم آرام نمی‌کند، مقام، ثروت و شهرت، چه بسا آرامش زودگذر را به همراه داشته باشند اما تنها کلید آرامش واقعی و پایدار، ذکر و یاد الهی می‌

حال خداوند متعال راه ذکر خود را نیز به انسان آموخته است، به واسطه نماز، دعا و توسل به اولیای الهی، این آرامش حاصل می‌گردد. در قرآن کریم می‌فرماید: اگر کسی از یاد الهی روگردان باشد.

 

«فانّ له معیشتاً ضنکاً»[160]،

 

«معیشت مادی او را تنگ و بسته می‌باشد».

 

نکته:

 

ممکن است شخصی دارای ثروت فراوان باشد ولی چون آرامش باطنی ندارد هیچ لذتی از ثروت و دارایی خود نبرد، درحالی که فرد دیگری دارای زندگی ساده است ولی دارای باطنی پاک و آرام است و از همین زندگی مادی محدودش لذت میی‌برد، لذا به درستی می‌توان گفت؛‌ کسانی که با یاد الهی دلهایشان به آرامش رسیده است. از این دنیا و تنعمات این دنیا لذت واقعی را می‌برند و در واقع لذت واقعی در دنیا در ذکر الهی و یاد الهی می‌باشد.

 

نکته:

 

چه زیباست که حضرت زکریا(علیه السلام) در پیری از خداوند فرزندی را خواست و خداوند به او یحیی را عطا فرمود[161] و یا خداوند در پیری به حضرت ابراهیم(علیه السلام)، اسماعیل را عطا فرمود، تمام این آیات اشاره به این امر دارد که دعا به عنوان یک عامل مؤثر در زندگی و رفع مشکلات می‌تواند نقش داشته باشد.

 

 

بنا بر آنچه گفته شد:

 

اگر فردی اهل یاد الهی است به این معنا نیست که نتیجه عمل خود را به صورت نسیه و تنها در آخرت مشاهده میی‌کند، بلکه یاد الهی هم نتیجه دنیوی و هم اخروی دارد، نتیجه دنیوی آن آرامش درونی و زندگی بدون بن بست و تنگنا، می‌باشد و نتیجه اخروی آن بهشت رضوان می‌باشد، در بسیاری از آیات قرآن کریم اشاره شده است که اگر انسان‌ها ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند از آسمان‌ها و زمین برکات به آنها نازل می‌گردد.

 

 

خداوند متعال تمثیل زیبایی در مورد کسی که غیرخدا را می‌خواند می‌فرماید:

 

«وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَيْءٍ إِلاَّ كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَی الْمَاء لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ»[162]؛

 

 

البته باید توجه داشت:

 

که دعا تنها یک عامل است و تحقق خواسته ما ممکن است به عوامل فراوانی نیاز داشته باشد یا با موانعی مواجه باشد. بنابراین انتظار اجابت دعا، با در نظر گرفتن شرایط و رفع موانع منطقی خواهد بود، به عنوان مثال در موانع استجابت دعا گناه کردن[163]، لقمه حرام[164]، قساوت قلب[165] و… نام برده شده است و یا در عوامل اجابت دعا: معرفت به خداوند[166]، حضور قلب[167]، رعایت زمان مناسب[168]، اصرار بر دعا کردن[169]، را می‌توان عنوان کرد.

 

بنابراین:

 

تأثیر دعا و توسل به عنوان یک عامل معنوی تأثیر مستقیم بر روند زندگی انسان دارد و همان و همان‌گونه که عوامل مادّی بر زندگی فرد تأثیرگذار می‌باشد این علل معنوی نیز بر آینده فرد اثرگذار خواهد بود و با دعا آینده بسیاری به صورت جدیدی رقم می‌خورد.

 

 

[159]. رعد (13)، آیه 28.
[160]. طه (20)، آیه 124.
[161]. آل‌عمران (3)، آیه 35.
[162]. رعد (13)، آیه 14.
[163]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 73، ص 329.
[164]. همان، ج 93، ص 358.
[165]. ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 3، ص 875.
[166]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 93، ص 368.
[167]. ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، حدیث 5606.
[168]. مانند شب‌های قدر، شب جمعه و….
[169]. ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 2، ص 880.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  «قسمت» و «قضا و قدر».

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و دین پژوهی 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.