وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم حضانت فرزند پسر و دختر

0

حکم حضانت فرزند پسر و دختر

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: مساله حضانت فرزندان را بیان بفرمائید ؟

پاسخ:

حضانت وتربیت کودک وآن چه متعلق به آن است مانند رعایت مصلحت وسلامتی او در مدت شیر خوارگی که دو سال تمام است به طور یکسان حق پدر و مادر است حتى در مورد دختر.

بنا بر این پدر حق ندارد او را در این مدت از مادر جدا کند. واحتیاط مستحب این است که او را تا هفت سالگى جدا نکند حتى اگر پسر باشد. و اگر پدر ومادر از یکدیگر با طلاق ومانند ان قبل از پایان دو سال جدا شدند حق مادر در حضانت ساقط نمی شود مگر این که با دیگرى ازدواج کند. پس باید در این مدت با یکدیگر به نحوى توافق کنند که چگونه در حضانت او مشارکت داشته باشند وبه نوبت او را نگه دارند.

و بر پدر جایز نیست به مادر کودک از جهت منع از ملاقات فرزندش ضرر بزند وهمچنین اگر فرزندان از جهت علاقه شدید به مادر از مفارقت او متضرر مى شوند باید فرصتى براى دیدار انها فراهم سازد.

۲پرسش: حق حضانت طفل سالم برای مادر مبتلا به ایدز و دادن شیر آغوز و یا جز آن چیست؟

پاسخ:

حق حضانت و سرپرستی مادر نسبت به فرزندش، ساقط نمی شود لیکن لازم است، مراقبت به عمل آید تا از سرایت بیماری پیشگیری شود واگر احتمال سرایت ویروس، احتمالی معقول باشد و شیر خوردن مستقیم از پستان مادر برای طفل خطرناک باشد، اجتناب لازم است.

  مسئله 569ـ سر پرستی طفل، دختر باشد و یا پسر تا دو سال هجری، حق مشترک پدر و مادر است پس هیچ پدری در طول دو سال اوّل زندگی نمی تواند طفل را از مادرش جدا کند پس از دو سال حق سرپرستی متعلّق به پدر است و بنابر احتیاط مستحبی، طفل تا هفت سالگی از مادر جدا نشود.

مسئله 570ـ اگر پدر و مادر یک طفل با فسخ عقد و یا طلاق، از همدیگر جدا شوند تا فرزندان آنان اعم از دختر و یا پسر دو ساله نشده اند، حق حضانت و سرپرستی مادر، تا شوهر نکرده باشد، ساقط نمی شود و پدر و مادر هر دو در حق سرپرستی مشترکند و به شکلی که به توافق برسند آن را اعمال می کنند.

مسئله 571ـ اگر مادر طفل، پس از طلاق و جدایی از شوهر قبلی، شوهری دیگر اختیار کند حق سرپرستی او ساقط می شود و آن، به عهده پدر می باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.