وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم معاملات آتى چیست

9

حکم معاملات آتى چیست

قرارداد آینده (futures contract) نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد. در این قرارداد طبق عقد صلح یک طرف (فروشنده) توافق می کند در سر رسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که اکنون تعیین می کنند به طرف دیگر (خریدار) تحویل دهد.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

معاملات آتى :

در معاملات آتى مبلغى را مى‌پردازند تا اولويّت داشته باشند در سال آينده مثلاً فلان جنس را بخرند، ولى در حال حاضر هيچ معامله‌اى نمى‌كنند و ممكن است در آينده هم نكنند. به عبارت ديگر، حقّ اولويّت خريد را مى‌خرند كه اين مورد جزءِ حقوق قابل معامله در اسلام نيست؛ بنابراين، معاملات آتى باطل است و معامله فقط در زمانى كه اقدام به خريد كنند محقّق مى‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه



کلید:  قرارداد آتی قرارداد آتی چیست قرارداد آتی سکه پیمان آتی چیست؟ آموزش معاملات آتی سکه سکه آتی چیست قرارداد اختیار معامله

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

9 نظرات
  1. ش می گوید

    سلام و عرض ادب
    حکم شرعی قراردادهای مابه التفاوت (CFD) چیست؟
    این نوع معاملات هم در فارکس هم در رمز ارزها در جریان است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لازم است جزئیات بیشتری از این روش مطرح شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. رضا می گوید

    با سلام خدمت شما یک سوال معاملات فیوچرز در بایننس بدین صورت که از اهرم استفاده می شود حلال هست یا حرام بدین گونه که من 1000 دلار پول داخل صرافی دارم و از اهرم صرافی استفاده می کنم به فرض مثال اهرم 100 و با قرض گرفتن از صرافی پول خود را 100000 دلار تبدیل می کنم و پیش بینی می کنم که این ارزی را که می خواهم بخرم به فرض مثال در قیمت 20000 دلار هست 10% رشد می کند و اگر پیش بینی من درست از آب در آید به جای 100 دلار من 1000 دلار سود می کنم معامله بسته شده پول قرض گرفته به صرافی پس داده شده و یه کمیسیونی به صرافی بابت معامله داده می شود و همچنین بابت هر 8 ساعت پولی که قرض گرفتیم باید داده شود و با همین شرایط اگر پیش بینی ما درست از آب در نیاد و 10% منفی بشود کل 1000 دلار ما از دست می رود که به اصطلاح گفته می شود لیکویید می شوید حال سوال اینجاست این نحو معامله که از اهرم یا همان پول قرض گرفتن از صرافی و چند برابر کردن اصل پول اولیه برای معامله و گرفتن سود چند برابری و یا برعکس ضرر چند برابری و حتی از دست دادن کل پول هست آنهم بر اساس (پیش بینی یا شانس) سود این معامله بدست می آید مشکل شرعی دارد یا خیر ممنون میشم از پاسختون یا حق

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. علی می گوید

    با سلام
    معاملاتی در بازار بورس وجود دارد به نام قرارداد اختیار معامله (یا آپشن)
    جست و جویی که کردم نظر مراجع در مورد این معاملات رو پیدا نکردم و دفتر آقا هم میگویند طبق قوانین عمل شود
    اگر برای شما مقدور هست بررسی کنید یا این موضوع رو به دفتر مراجع منتقل کنید
    ممنون

  4. مهدی می گوید

    سلام لطفا در این خصوص سوالات دیگه ایی هم از سایر مراجع پرسیده شود. اخیرا هم بازار اختیار قرارداد خرید و فروش بورس که شبیه آتی راه اندازی کردند واقعا موندیم این بازارها واقعا شرعا غیر مجاز هست یا خیر؟ در حالی بخش فقهی بورس میگه تحقیق کردیم مجازند ولی مراجع نظری نمیگن و آیت الله مکارم کلا بازار آتی رو جایز ندونستند.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      متوجه منظور شما و کیفیت این معاملات نشدیم.
      توصیه می کنیم علاوه بر نهادهایی که در بورس ادعای شرعی بودن می کنند با دفتر مرجعتان نیز تماس حاصل کنید، صرفا به گفته آنها توجه نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. محمد می گوید

        سلام علیکم و ممنون از توضیحاتتون

        سه تا سوال دارم، یکی اینکه به نظرتون این ابزارهای مشتقه مالی (به صورت خاص در اینجا معاملات آتی) اساسا چقدر در اقتصاد مفید هستند؟ لطفا توضیح دهید.
        دوم اینکه اگر این ابزارها از لحاظ شرعی مشکل دارند، چه راه‌حل جایگزینی برای آن‌ها مطرح هستش؟
        سوم اینکه اگر ما بخواهیم در بازارهایی که براساس این ضوابط مالی فعالیت دارند (شاید اکثر بازارهای موجود) مشارکت داشته باشیم، چه راه‌حلی داریم؟ (آیا باید همه این بازارها را تحریم کنیم؟)

        پیشاپیش از توضیحاتتون ممنون

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          ما چهارچوب معاملات را بر اساس فقه و حقوق اسلامی مورد بررسی قرار می دهیم ، تاثیر و تاثرات اقتصادی را باید از متخصصان این رشته سوال کنید.
          وفقکم الله لکل خیر