حکم خرید و فروش عطر خارجی

حکم خرید و فروش عطر خارجی
فهرست این نوشتار:
حکم خرید و فروش عطر خارجی
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][خرید و فروش عطرهای کشور غیر اسلامی]
مسأله 2059 خرید و فروش روغن و دواهای روان و عطرهایی که از ممالک غیر اسلامی میآورند (1) اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشکال ندارد، ولی روغنی (2) را که از حیوان بعد از جان دادن آن میگیرند، چنانچه در شهر کفار از دست کافر بگیرند و از حیوانی باشد که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن میکند (3) نجس است و معامله آن باطل میباشد (4) بلکه اگر در شهر مسلمانان هم از دست کافر بگیرند (5) معامله آن باطل است مگر آن که بدانند که آن کافر از مسلمان خریده است.
(1) (بهجت): خرید و فروش روغن، دارو و عطرهایی که از کشورهای غیر اسلامی میآورند.. (2) (بهجت): دارو یا روغنی..
(3) (فاضل): در صورتی که احتمال آن برود که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده اگر چه پاک، و خرید و فروش آن جایز است ولی خوردنش حرام است.
(4) (گلپایگانی)، (صافی): بقیّه مسأله ذکر نشده. (5) (نوری): اگر در شهر مسلمانان هم معلوم باشد که از بلاد کفر آورده شده است بگیرند..
(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): مسأله خرید و فروش روغنهایی که از ممالک غیر اسلامی میآورند اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشکال ندارد و روغنی را که از حیوان بعد از جان دادن آن میگیرند، [1] در صورتی که احتمال آن برود که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده چنانچه از دست کافر بگیرند یا از ممالک غیر اسلامی بیاورند، اگر چه پاک و خرید و فروش آن جایز است ولی خوردنش حرام و بر فروشنده لازم است کیفیت را به مشتری بفهماند ((سیستانی): در صورتی که اگر نگوید، خریدار در معرض ارتکاب حرام یا ترک واجبی قرار داشته باشد، نظیر آنچه در مسأله [2057] گذشت).
———————————–
[1] (سیستانی): روغن و سایر موادّی را که از حیوان، بعد از جان دادن آن میگیرند، مانند ژلاتین..
باطل است و اگر از دست کافر در بازار اسلام گرفته شود بنا بر احتیاط لازم معامله آن باطل است..
(زنجانی): مسأله خرید و فروش چیزی که معلوم نیست نجس است اشکال ندارد هر چند از کشورهای غیر اسلامی آورده شود، ولی اگر از حیوانی باشد که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن میکند نجس است و معامله آن باطل میباشد مگر نشانهای در کار باشد که آن حیوان به دستور شرع کشته شده است، چنانچه در مسأله [95 و مسأله اختصاصی 96، جلد اوّل] گفته شد.
(مکارم): مسأله مواد غذایی و دارویی و امثال آن، که از کشورهای غیر اسلامی میآورند اگر نجس بودن آنها قطعی نباشد معامله آنها اشکالی ندارد، مثل این که احتمال دهیم شیر و پنیر و روغن را به وسیله دستگاه میگیرند.
- توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
س 436: آیا نماز در لباس معطر به عطرهای امروزی که حاوی الکل است، صحیح است؟
ج: اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباسهاى مذکور اشکال ندارد.
س 304: امروزه از الکل که در واقع مسکراست برای ساخت بسیاری از داروها بهخصوص داروهای نوشیدنی، عطرها بویژه انواع ادکلنهایی که از خارج وارد میشوند، استفاده میکنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهرهگیریهای دیگر از آنها را میدهید؟
ج: الکلهايى که معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مستکننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى که با آنها مخلوط شدهاند اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
نماز خواندن با عطر و ادکلن
پرسش : اگر نمازگزار از عطر و ادکلن استفاده کند برای نماز اشکالی دارد؟
پاسخ : نماز خواندن با عطر و ادکلن اشکالی ندارد.
الکل مخلوط در عطر و ادکلن
پرسش : اگر الکل سفید را در ادکلن ها و مواد آرایشى بکار برند، با توجّه به اینکه موادّ شیمیایى دیگرى نیز به این گونه کالاها اضافه مى کنند و در نتیجه مثل الکل صنعتى، قابلیّت شرب ندارند، محکوم به طهارت هستند؟
پاسخ : اگر بدون آن مواد قابل شرب است و مایع مست کننده محسوب مى شود نجس است (بنابر احتیاط واجب).
استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.
سؤال 454 ـ بنا به نقل بعضى از دانشجویان رشته شیمى، موادّ تشکیل دهنده الکل صنعتى و طبّى یکى است، که براى غیر قابل شرب شدن الکل صنعتى مادّه اى رنگى به آن اضافه مى گردد. با این فرض، حکم استفاده از این دو نوع الکل چیست؟
جواب: الکل طبّى و صنعتى پاک است، زیرا با قطع نظر از مادّه رنگى، قابل شرب نیست،ونوعى سمّ محسوب مى شود.بنابراین،ادلّه مسکرمایع شامل آن نمى گردد.
سؤال 455 ـ آیا هر مادّه اى که در آن الکل باشد حرام است؟
جواب: اگر عرفاً مسکر و مست کننده نباشد اشکالى ندارد.
سؤال 458 ـ لطفاً به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:
الف) آیا از نظر طهارت تفاوتى بین الکل صنعتى و الکل طبّى وجود دارد؟
جواب: تمام الکلهایى که درجه غلظت آن بالاست و به خاطر غلظت آن قابل شرب نیست، هرچند مواد سمّى در آن نباشد پاک است. و فرقى میان الکل طبّى و صنعتى از این نظر نیست; امّا الکلهایى که درجه غلظت آن در حدّى است که قابل شرب است از نظر طهارت اشکال دارد.
سؤال 461 ـ اگر الکل سفید را در ادکلن ها و مواد آرایشى بکار ببرند، با توجّه به اینکه موادّ شیمیایى دیگرى نیز به این گونه کالاها اضافه مى کنند و در نتیجه مثل الکل صنعتى، قابلیّت شرب ندارند، محکوم به طهارت هستنند؟
جواب: اگر بدون آن مواد قابل شرب است و مایع مست کننده محسوب مى شود نجس است (بنابر احتیاط واجب). > رساله احکام پزشکی > الف) الکل طبّى و صنعتى. آیت الله مکارم شیرازی.
مطابق نظر آيت الله سيستاني
لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/tT2JSo
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
- خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است
- دادن قرآن به کافر چه حکمی دارد
- افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی
- حکم نجس شدن قرآن کریم
- حکم شرعی دلالی و واسطه گری
- راه نجس شدن چیزهای پاک
کلید: حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم خرید و فروش عطر خارجی حکم الکل در عطر آیا ادکلن حرام است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]