وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر

1

حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

آيت الله خامنه اي: هر يک از اقسام الکل که مست‌کننده و در اصل مايع باشد، بنا بر احتياط نجس‏ است.. ملاک نجاست الکل اين است که مست‌کننده و در اصل مايع باشد. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۸پرسش: آیا همه انواع الکل پاک است؟

پاسخ: به نظر آیت الله سیستانی (دام ظله) همه انواع الکل پاک اند، اما خوردن آنها جایز نمی باشد .

۹پرسش: آیا الکل صنعتی هم همانند الکل خوراکی نجس است ؟ اگر نجس است پس تکلیف شربتهایی که در آن از الکل استفاده می شود چیست ؟
پاسخ: الکل کلاً پاک است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


آیا اتانول که از انواع الکل هاست پاک و خوردن آن حلال است؟

پرسش

با عرض سلام و خسته نباشید؛ لطفا بفرمایید آیا اتانل که یکی از انواع الکل می باشد و در داروهای آشامیدنی مصرف گسترده ای دارد پاک می باشد و در صورتی که پاک باشد خوردن آن حلال می باشد؟ از عنایتی که مبذول خواهید فرمود قبلا تشکر می نمایم.

پاسخ

الکل‏ها به دو دسته کلى ‏تقسیم مى‏شوند:

یکى الکلى که از طریق صنایع نفت و پتروشیمى به ‏دست مى ‏آید و دیگر الکلى که از تقطیر بخارات شراب، حاصل‏ مى‏ شود. و چون اتانول از جمله الکلهای صنعتی است، مطالب مربوط به الکل صنعتی را مورد بررسی قرار می دهیم:

واقعیت این است که الکل صنعتى از لحاظ ماهیت‏ شیمیایى هیچ‏ تفاوتى با الکل تخمیرى نداشته هر دو از نوع الکل یک ظرفیتى نوع‏ اول به فرمول C2H5OH مى‏ باشند. منتها با این تفاوت که بر الکل صنعتى قطعا لفظ خمر صادق نیست. در حالى که الکل تخمیرى از آن‏ جهت که از تقطیر بخار خمر به دست آمده، احتمال آن مى‏ رود که ‏عنوان خمر بر آن صادق باشد.

مشهور فقیهان هر مایع مست کننده‏ اى را نجس مى‏ دانند. حال آیا الکل صنعتى مى‏تواند مصداقى از مایع مسکر بالاصالة باشد؟

طبق نظر مشهور فقیهان به نظر مى‏ رسد که الکل صنعتى را نمى ‏توان مصداق «مسکر» دانست هر چند ماده آن، عامل اصلى و مؤثر در مایعات مست کننده ‏است. و این نه به خاطر آن است که به الکل صنعتى مواد سمى و بدبوکننده هم چون متانول افزوده ‏اند بلکه بدین خاطر است که ‏غلظت الکل به قدرى بالاست که بر فرض که مواد افزودنى هم در آن‏ نباشد، باز هم نوشیدن آن به هر مقدار، باعث مسمومیت است. و لذا عرفا به این ماده، مسکر اطلاق نمى‏ کنند.

نظر مراجع معظم تقلید در خصوص مطلب فوق گویای همین مطلب است:

امام خمینی: الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند[۲] اگر انسان نداند از چیزی که[۳] مست کننده و روان است درست کرده اند، پاک می باشد.[۴]

زنجانی: اگر انسان نداند که مست کننده است یا نه، پاک است.

فاضل: مسأله – الکل سفید و طبی که الکل خالص می باشد و مصارف طبی دارد پاک می باشد. مگر اینکه از شراب و فقاع گرفته شده باشد که در این صورت نجس است. همچنین مواد پاک کننده دیگر که از مشتقات الکل است و در مراکز درمانی کاربرد دارد پاک می باشد.

همچنین الکل صنعتی که همان الکل سفید به اضافه مقداری مواد سمی است و کاربرد صنعتی دارد پاک می باشد. ادکلن و مواد صنعتی دیگر نیز که مشتمل بر الکل می باشد پاک است.

سیستانی: الکل؛ چه صنعتی، چه طبی، به تمامی اقسام پاک است.

مکارم: الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده ی مایع گرفته شده پاک است، همچنین ادکلن و عطرها و داروهایی که با الکل طبی یا صنعتی مخلوط است.[۵] «همچنین» الکلهایی که ذاتا قابل شرب نیست یا جنبه ی سمی دارد، نجس نیست، ولی هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد، نوشیدنش حرام است و احتیاطا حکم نجس دارد.[۶]

نتیجه آنکه الکلهایی نظیر اتانول و متانول که ذاتا جنبه ی سمی داشته و قابل شرب نیستند، پاک بوده و تا زمانی که رقیق نشده و مشروب و مسکر نباشند، نوشیدن این قسم الکل ها حرام نیز نمی باشد.

  • [۱] پایگاه اینترنتی حوزه، صفحه کتابخانه الکل و فراورده های آن
  • [۲] خوئی: تمام اقسامش پاک می باشد. (پایان مسأله).
  • [۳] بهجت: به تنهایی…
  • [۴] گلپایگانی، صافی: اگر انسان نداند که مست کننده است و یا نداند که آن را ابتدا از چیز مست کننده ی روان درست کرده اند پاک است. توضیح المسائل مراجع،ج اول، ص۸۰٫
  • [۵] همان، صص۸۰ و ۸۱٫
  • [۶] همان ، ص۸۱؛ توضیح المسائل مکارم، مسأله ۱۲۵٫(م:اسلام كوئست).

حتما بخوانيد

  1. حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol
  2. احکام مسکرات‏ و حكم انواع الكل
  3. داروهای الکل دار چه حكمي دارد
  4. آیا الکل اتیلیک نجس است
  5. احکام مسکرات و حكم انواع الكل
  6. حكم وجود درصدي الكل در مواد غذايي
  7. حكم خوردن الكل سفيد و الكل زرد
  8. آيا الكل صنعتي نجس است</liكليد: حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و 
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. سید مهدی می گوید

    سلام علیکم
    متشکرم؛ استفاده کردم