وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم ارتباط و دوستی با غیر مسلمان

6

حکم ارتباط و دوستی با غیر مسلمان

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 308ـ هر مسلمانی می تواند با غیر مسلمان دوست و آشنا گردد که در میانشان اخلاص حکمفرما باشد و در بر اوردن نیازهای دنیوین یکدیگر را یاری برسانند.

خدا ـ سبحانه و تعالی ـ در قرآن کریم فرمود:
لا ینهیکم الله عن الّذین لم یقاتلوکم فی الدّین و لم یخرجوکم مّن دیارکم آن تبرّوهم و تقسطوا الیهم آن الله یحبّ المقسطین“: خدا شما را از دوستی و نیک رفتاری و احسان با کسانی که با شما نجنگیده اند و شما را از شهر و دیارتان بیرون نرانده اند، منع و نهی نمی فرماید همانا خدا اهل عدالت و قسط را دوست می دارد.
اگر از چنین صداقت ها و دوستی ها درست بهره برداری شود کافی است که ما اسلام و ارزش ها ی دینی را به آن دوست، همسایه و رفیق و شریک غیر مسلمان معرفی کنیم و هر چه بیشتر او را به دین اسلام نزدیکتر سازیم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: این که خدا به وسیله تو بنده ای از بندگانش را هدایت فرماید برای تو بهتر از هر آن چیزی است که درشرق و غرب آفتاب بر آن می تابد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. . می گوید

    دوستی با کسی که اصلا دین نداره به اسلام ایمان نداره آیا اشکال داره؟اگه رومون هیچ تاثیری نداشته باشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله، اگر مفسده داشته باشد جایز نیست. آثار منفی برای انسان دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حیمدرضا می گوید

    سلام
    پس اینکه در قران ترجمه شده ، یهودی و نصاری را دوست خود قرار ندهید ! چگونه است ؟
    این حکم خلاف آن نیست ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      فهم قرآن را در کنار روایات معصومین باید داشته باشیم، ارتباط با کفار برای اینکه آنها را با استدلال و برهان و رفتار مومنانه به دین و راه حق دعوت کنیم، اشکال ندارد و خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با همین ارتباطات و مناظرات بسیاری از ایشان را به اسلام فرا خواندند. اما دوستی با کفار به این معنا که ولایت آنها را بپذیریم، یا تسلط بر مسلمانان داشته باشند، مثل رابطه ای که بر خی از کشورهای عرب با اسرائیل دارند، حرام و مصداق بارز ذلت و عدم ایمان است. قرآن کریم می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا. سوره نساء ۱۴۴٫ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! غیر از مؤمنان، کافران را ولّی و تکیه‌گاه خود قرار ندهید! آیا می‌خواهید (با این عمل،) دلیل آشکاری بر ضدّ خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟!

      امید به اینکه کفار مشکلات ما را حل کنند، یا در پناه دوستی با آنها نفعی به ما برسد،رابطه با کافر به جهت خرسندی از کفرش،دوستی با کافران برای رسیدن به مطامع دنیوی و تثبیت کفر، مورد نکوهش قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام است. اما رابطه مسالمت آمیز برای اینکه زمینه هدایت آنها فراهم شود بحث دیگری است که در روایات و آیات قرآن کریم آمده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. دوست می گوید

        سلام در صورت ارتباط کفار غیر اهل کتاب که نجس هستند وغذایشان و تری بدنشان چه کنیم؟ آیا اینها موجب دوری آنها از ما نمیشود؟ اگه در ایمیل هم جواب یدید ممنون میشم

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          باعث حفظ حریم می شود، و ارتباط با کفار آثار تکوینی بر روی نفس مومن دارد برای همین این خطوط قرار داده شده است. راه گفتگو باز هست اما در معاشرت اهل البیت مرزهایی را قرار داده اند که ما و شما آسیب نبینیم. ثانیا تاریخ نشان داده که اعتماد مسلمانان و کشور های اسلامی به کفار مثل انگلیس بلاهایی زیادی را بر سر این کشور و مسلمانان درآوره است!. و افراد ساده لوح فریب آنان را خورده اند.
          وفقکم الله لکل خیر