وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شك در عدد و صحت طواف

0

شك در عدد و صحت طواف

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

د- احكام شك در عدد و صحت طواف‏

شك در عدد اشواط بعد از طواف‏

 

693- اگر بعد از تمام شدن طواف و انصراف از آن، در كم و زيادى اشواط طواف شك كند، اعتنا نكند و طوافش صحيح است؛ ولى صورت دوم (شك در نقيصه)، خالى از اشكال نيست‏[1] و احتياط ترك نشود.[2]

 

[1] ( 2)- آية اللَّه فاضل: اين اشكال در صورت عدم انصراف از طواف است امّا اگر شك بعد از انصراف و دخول درنماز طواف باشد اعتنا نكند و طواف او صحيح است بلكه ظاهراً به محض انصراف هم، طواف محكوم به صحّت است و لازم نيست اعتنا كند.
[2] ( 3)- آية اللَّه بهجت: هرگاه بعد از فراغ از طواف شك نمايد كه آيا طواف هفت شوط يا كمتر يا بيشتر بوده، اعتنا به شك ننمايد، مانند كسى كه بعد از شروع به نماز طواف چنين شكى بكند.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: در صورت شك در نقيصه طواف باطل است مگر اين‏كه بعد از دخول در نماز طواف شك بكند كه به شكش اعتنا نمى‏كند.( مناسك، مسأله 319).

آية اللَّه سيستانى: اگر در عدد شوطها يا در صحت آنها بعد از تمامى طواف يا بعد از تجاوز از محل شك كند نبايد به شك اعتنا نمايد؛ مثلًا پس از فوت موالات يا بعد از وارد شدن در نمازِ طواف شك نمايد.( مناسك، مسأله 315).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: احتياط واجب نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.