وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انجام طواف و نماز با تيمم با امكان وضو

0

انجام طواف و نماز با تيمم با امكان وضو

لگو احکام حج و عمره

تيمم به جاى وضو

 

597- انجام طواف و نماز با تيمم با امكان وضو صحيح نيست، و اگر كسى با امكان وضو، تيمم كرده، اگر اعمال حج را با اعتقاد به صحت به پايان برده، از احرام، خارج‏[1] شده و فقط بايد طواف و نماز را اعاده كند؛ و اگر خود او نمى‏تواند برود، بايد نايب بگيرد.

 
[1] ( 2)- آية اللَّه بهجت: اگر بعد از تقصير بفهمد كه طوافش باطل بوده، لازم است اعاده كند و احتياطاً سعى وتقصير را نيز اعاده كند و اگر بعد از اعمال حج فهميد، غير از تدارك، در صورت امكان عمره مفرده هم به جا مى‏آورد على الأحوط.( مناسك، س 85 و 75).

آية اللَّه تبريزى: اگر تدارك نكرده، حجّ وى اشكال دارد.

آية اللَّه خويى: به حاشيه مسأله 254 مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: حج باطل است و به احتياط واجب بايد يك شتر كفّاره بدهد.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: و در هر صورت، از احرام خارج نشده و اگر قبل از وقوفين باشد پس از طهارت، طواف و نماز و سعى و تقصير عمره تمتع را انجام دهد و سپس محرم شود براى حج تمتع و اگر بعد از وقوفين‏يا بعد از حج بفهمد، حج او مبدل به حج افراد مى‏شود و بعد از اعمال حج احتياطاً عمره مفرده انجام دهد و سال بعد ثانياً، عمره و حج تمتّع را بجا آورد.( مستفاد از مجمع المسائل، ج 1، ص 478 مسأله 47 و ص 474 مسأله 32 و …).

آية اللَّه مكارم: خارج شدن از احرام خالى از اشكال نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.