وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج و صیغه با زن زناکار

2

ازدواج و صیغه با زن زناکار

فهرست این نوشتار:

ازدواج و صیغه با زن زناکار

در نوشتار قبل «آیا اگر زن زنا کند بر شوهرش حرام می شود» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

عدم جواز ازدواج موقت با زن فاحشه

پرسش : آیا از نظر آیت الله مکارم شیرازی، حرام بودن ازدواج موقت با زن فاحشه بنابر احتیاط مستحب است یا احتیاط واجب؟
پاسخ : بنا بر احتیاط واجب است.

متعه کردن زنی که کارش زنا است 

پرسش : متعه کردن با زن بازاری که کارش زنا کردن است چه حکمی دارد؟
پاسخ : اشکال دارد، مگر اینکه توبه کند.

ازدواج در کشورهایی که رابطه جنسی قبل از عقد را زنا نمی دانند

پرسش : من در کشور فرانسه زندگی می کنم. در این جا اکثر دخترها تا سن بالا (سی سال) ازدواج نمی کنند و رابطه ی جنسی خارج از ازدواج را زنا نمی دانند. قبل از ازدواج هم رابطه ی جنسی با شخصی در مدت زمانی متفاوت دارند و به این صورت تقریباً تمامی این ها مشهور به زنا می شوند، چون قبل از ازدواج چند سال با هم هستند. اگر این موضوع مشهور به زنا بودن تلقی می شود، آیا در کل نمی شود با اهل کتاب در این جا ازدواج کرد؟
پاسخ : مشهور به زنا در آن محیط ها تعریف خاص خود را دارد و مصادیق آن نیز مشخص است. گمان نمی کنیم تمام آن ها که نوشته اید مصداق مشهور به زنا باشند. باید از مواردی استفاده کرد که چنین نیستند و اگر بعداً عدّه نگه ندارند، شما مسئولیتی ندارید.

ازدواج با زنان فاحشه :

بنابر احتياط واجب، ازدواج با زنان فاحشه و همچنين زنانى كه عدّه را رعايت نمى‌كنند حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت

عقد موقت زنان فاحشه

573. آيا فواحش را مى  توان عقد موقّت كرد؟

ج. بله، مى  شود، هر چند خلاف استحباب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی بهجت.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله401ـ بنابر احتیاط واجب انسان باکسی که به زنا مشهور است، ازدواج نکند مگر پس از توبه او هم چنانکه بنابر احتیاط واجب مرد زنا کار با زنی که با او زنا کرده، ازدواج ننمایدمگر بعد از توبه آن زن.

مسئله431ـ در رساله های علمیه، جمله ((زن مشهور به زنا)) آمده است معنای آن جمله چیست؟
جواب: معنای آن جمله این است که آن زن در میان مردم به عمل زنا شناخته شده و بدان صفت مشهورگشته است.

مسئله432ـ آیا با زن مشهور به زنا می توان ازدواج موفت کرد؟ در صورتی که یک جوان به شدت به ازدواج نیاز دارد و جز آن زن زنی دیگر نیست.
جواب: بنابر احتیاط واجب بازن مشهور به زنا قبل از توبه، ازدواج نشود.

مسئله433ـ معنای این که فقها می گویند زن زنا کار بعد از عمل زنا،عده نداردچیست؟
جواب: معنای جمله آن است که زن زناکار بعد از زنا می تواند ازدواج کند و عده نگاه ندارد و اگر آن زن زناکار شوهر دار باشد،می توانند همبستر شوند بی آنکه به سبب زنا عده نگاه دارد مگر آنکه وطی به شبهه صورت بگیرد که نگاه داشتن عده در این وقت لازم است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی


ازدواج با زناکار

پرسش : آیا ازدواج مشروع با زناکار جایز است؟

در این که آیه 3 سوره نور، در مقام بیان یک حکم الهى است، یا خبر از یک قضیه خارجى و طبیعى، دو نظریه وجود دارد. 1- آیه تنها یک واقعیت عینى را بیان مى کند که آلودگان همیشه دنبال آلودگان مى روند و افراد پاک، دنبال همسران پاک می روند. 2- این جمله بیان یک حکم شرعى و الهى است و مخصوصاً مى خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناکار باز دارد. البته این حکم در روایات اسلامى مقید به مردان و زنانى شده است که مشهور به این عمل بوده و توبه نکرده اند.

 پاسخ این سوال در آیه3 سوره«نور» آمده است، در این آیه مى خوانیم: (مرد زناکار جز با زن آلوده دامان یا مشرک و بى ایمان ازدواج نمى کند، همان گونه که زن آلوده دامان جز با مرد زانى یا مشرک پیمان همسرى نمى بندد)؛ «الزّانِی لا یَنْکِحُ اِلاّ زانِیَهً اَوْ مُشْرِکَهً وَ الزّانِیَهُ لا یَنْکِحُها اِلاّ زان اَوْ مُشْرِکٌ».
(و این کار بر مومنان تحریم شده است)؛ «وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَى الْمُوْمِنِین».
در این که این آیه بیان یک حکم الهى است، یا خبراز یک قضیه خارجى و طبیعى؟ در میان مفسران گفتگو است:
بعضى معتقدند: آیه تنها یک واقعیت عینى را بیان مى کند که آلودگان همیشه دنبال آلودگان مى روند، و همجنس با همجنس پرواز مى کند، اما افراد پاک و با ایمان هرگز تن به چنین آلودگى ها و انتخاب همسران آلوده نمى دهند، و آن را بر خویشتن تحریم مى کنند، شاهد این تفسیرهمان ظاهر آیهاست که به صورت «جمله خبریه» بیان شده.
ولى گروه دیگر معتقدند: این جمله بیان یک حکم شرعى و الهى است مخصوصاً مى خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناکار باز دارد؛ چرا که بیمارى هاى اخلاقى همچون بیمارى هاى جسمى غالباً واگیردار است.
و از این گذشته، این کار یک نوع ننگ و عار براى افراد پاک محسوب مى شود.
به علاوه، فرزندانى که در چنین دامان هاى لکه دار یا مشکوکى پرورش مى یابند سر نوشت مبهمى دارند.

روى این جهات، اسلام این کار را منع کرده است.
شاهد این تفسیرجمله «وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَى الْمُوْمِنِین» است که در آن تعبیر به تحریم شده.
و شاهد دیگر روایات فراوانى است که از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و سایر پیشوایان معصوم(علیهم السلام) در این زمینه به ما رسیده و آن را به صورت یک حکم تفسیر کرده اند.

حتى بعضى از مفسران بزرگ در شان نزول آیهچنین نوشته اند: «مردى از مسلمانان از پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) اجازه خواست که با «ام مهزول» ـ زنى که در عصر جاهلیت به آلودگى معروف بود، و حتى پرچمى براى شناسایى بر در خانه خود نصب کرده بود! ـ ازدواج کند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت».(1)

در حدیث دیگرى نیز از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «این آیه در مورد مردان و زنانى است که در عصر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آلوده زنا بودند، خداوند مسلمانان را از ازدواجبا آنها نهى کرد، و هم اکنون نیز مردم مشمول این حکمند هر کس مشهور به این عمل شود، و حدّ الهى به او جارى گردد، با او ازدواج نکنید تا توبه اش ثابت شود».(2)

این نکته نیز لازم به یاد آورى است که: بسیارى از احکام به صورت «جمله خبریه» بیان شده است، و لازم نیست همیشه احکام الهى به صورت «امر» و «نهى» باشد.

ضمناً، باید توجه داشت عطف «مشرکان» بر «زانیان» در واقع براى بیان اهمیت مطلب است، یعنى گناه«زنا» همطراز گناه«شرک» است؛ چرا که در بعضى از روایات نیز وارد شده: شخص زناکار در آن لحظه اى که مرتکب این عمل مى شود از ایمان باز داشته مى شود؛ قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله):

«لا یَزْنِی الزَّانِی حِینَ یَزْنِی وَ هُوَ مُوْمِنٌ وَ لا یَسْرِقُ السَّارِقُ حِینَ یَسْرِقُ وَ هُوَ مُوْمِنٌ فَاِنَّهُ اِذَا فَعَلَ ذَلِکَ خُلِعَ عَنْهُ الاِیمَانُ کَخَلْعِ الْقَمِیصِ»؛ (شخص زناکار به هنگامى که مرتکب این عمل مى شود، مومن نیست، و همچنین سارق به هنگامى که مشغول دزدى است ایمانندارد، چرا که به هنگام ارتکاب این عمل، ایمانرا از او بیرون مى آورند همان گونه که پیراهن را از تن)!.(3)

قابل توجه این که ظاهر آیه فوق، تحریم ازدواج با زانى و زانیه است، البته این حکم در روایات اسلامى مقید به مردان و زنانى شده است که مشهور به این عمل بوده و توبه نکرده اند.

بنابراین، اگر مشهور به این عمل نباشند، یا از اعمال گذشته خود کناره گیرى کرده، و تصمیم بر پاکى و عفت گرفته، و اثر توبه خود را نیز عملا نشان داده اند، ازدواج با آنها شرعاً بى مانع است.
اما در صورت دوم به این دلیل است که عنوان «زانى» و «زانیه» بر آنها صدق نمى کند، حالتى بوده است که زایل شده، ولى در صورت اول، این قید از روایات اسلامى استفاده شده و شان نزول آیه نیز آن را تایید مى کند.
در حدیث معتبرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: فقیه معروف «زراره» از آن حضرت پرسید: تفسیرآیه «الزّانِی لا یَنْکِحُ اِلاّ زانِیَهً» چیست؟

امام(علیه السلام) فرمود:

«هُنَّ نِسَاءٌ مَشْهُورَاتٌ بِالزِّنَا وَ رِجَالٌ مَشْهُورُونَ بِالزِّنَا، قَدْ شُهِرُوا وَ عُرِفُوا بِهِ، وَ النَّاسُ الْیَوْمَ بِذَلِکَ الْمَنْزِلِ، فَمَنْ اُقِیمَ عَلَیْهِ حَدُّ الزِّنَا، اَوْ شُهِرَ بِالزِّنَا، لَمْ یَنْبَغِ لاِ َحَد اَنْ یُنَاکِحَهُ حَتَّى یُعْرَفَ مِنْهُ تَّوْبَتُه»؛ (این آیه، اشاره به زنان و مردانى است که مشهور به زنا بوده و به این عمل زشت شناخته شده بودند، و امروز نیز چنین است، کسى که حد زنا بر او اجرا شود یا مشهور به این عمل شنیع گردد، سزاوار نیست احدى با او ازدواجکند، تا توبه او ظاهر و شناخته شود).(4)
این مضمون در روایات دیگر نیز آمده است.(5)

پی نوشت:

(1). «مجمع البيان»، جلد 7، صفحه 125، ذيل آيه مورد بحث، و «قرطبى» در تفسير خود ذيل همين آيه، اين حديث را نقل كرده‏ اند.
(2). «مجمع البيان»، جلد 7، صفحه 125، ذيل آيه مورد بحث.
(3). «اصول كافى»، جلد دوم، صفحه 32، حديث 1، طبع دار الكتب الاسلامية، طبق نقل«نور الثقلين»، جلد 3، صفحه 571.
(4). «وسائل الشيعه»، جلد 14، صفحه 335 (جلد 20، صفحه 439، چاپ آل البيت).
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و نهم، ج 14، ص 387.

 

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

حکم زنا با زن شوهردار چیست

ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع

زن اگر با غیر شوهر به اشتباه نزدیکی کند

ازدواج با زن شوهردار

زنا با مادر دختر و ازدواج پس از آن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    با سلام.ایا صیغه موقت چند ساعته(مثلا ۲ ساعت) با زن مسیحی زناکار (زن زانیه)در خارج کشور (بنده در خارج کشور دانشجو هستم و نمیخوام مرتکب زنا شوم)اشکالی دارد؟و زن زانیه عده دارند یا نه؟اذن پدر برای زن زانیه واجب است یا نه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید تا مرتکب گناه نشوم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان در این زمینه تماس بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر