وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم

0

آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم

آیا به فهرست اعتماد کنیم؟

 پاسخ به یک سؤال انتخاباتی براساس بیانات رهبر انقلاب‌

در هر دوره از انتخابات، هنگامی که امت حزب الله می‌خواهند براساس آموزه‌های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف عمل کرده و نمایندگانشان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را در پیش رو دارند. چرا که امکان شناخت تمامی افراد برای اغلب مردم سخت است. از این رو، هربار در هنگام رأی دادن این سؤال مطرح می‌شود که: چگونه از تمام حق رأی دادن خود استفاده کنند درحالی‌که تمام افراد را نمی‌شناسند؟

دو سال پیش بود که رهبر انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره‌ی انتخابات شوراها گفتند:

«من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک میشناختم، بعضی را هم نمیشناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرستهایی که پیشنهاد میکنند و میدهند.»

 این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند. حالا تا انتخابات ۷ اسفند نزدیک به یک ماه و نیم مانده است؛ انتخاباتی که رهبر انقلاب نسبت به انتخاب شدن عناصر غیرانقلابی در مراکز مهم ریل‌گذاری در کشور هشدار دادند و «نفوذ» آنها را مانند «موریانه»ای دانستند که از داخل، نظام را پوک می‌کند. اما مردم چطور از تمام حقشان برای انتخاب استفاده کنند که مطمئن شوند با انتخاب درست، جدول نفوذ دشمن را کامل نمی‌کنند؟ راه‌حل را رهبر انقلاب برای اولین بار نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات بیان کرده و در دو دیدار با کلام‌های متفاوتی آن را تبیین کرده‌اند:

«رأی دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد.»
 

 اول؛ «انتخاب درست» یک وظیفه و یک حق‌الناس بر عهده‌ی مردم ایران است. این تذکری است که رهبر انقلاب در دیدار ائمه‌ی جمعه خطاب به مردم دادند. «یک بُعد دیگر [حق‌الناس] این است که مردمی که میخواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ کَالَّذِی استَهوَتهُ الشَّیٰطین؛ گاهی این‌جور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه‌مندی به انقلاب‌ [باشد] -اساس کار، انقلاب است- و از روی علاقه‌مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر -گاهی اوقات مقاصد فاسد- پیشنهادهایی میدهند… واقعاً این به این معنا، حقّ‌النّاس است.»

 دوم؛ ایشان در دومین دیدار در باب انتخابات، در دیدار مردم قم به مسئله‌ی «درست انتخاب»کردن اشاره کردند. مردم چطور به نامزدها برای انتخابات اعتماد کنند درحالی‌که همه‌ی آنها را  نمی‌شناسند:

«به نظر بنده این‌جور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرست‌ها را نمیشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأی میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم…»

حتی با وجود آنکه «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم.»

تا انتخابات تنها حدود چهل روز باقی مانده و رهبر انقلاب دو دیدار است که درباره‌‌ی انتخابات آتی صحبت کرده‌اند؛ درباره‌ی اینکه مردم چگونه انتخاب درستی داشته باشند، با «مردم» صحبت کرده و نظر خود را بیان کرده‌اند.

منبع : سايت farsi.khamenei.ir



كليد: آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم  آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم  آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم آیا به ليست های انتخاباتی اعتماد کنیم  الف – لیست افرادی که نامزد انتخابات خبرگان و مجلس شوراهای لیست نهایی اسامی نامزدهای انتخابات مجلس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.