وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا امکان ازدواج با جن وجود دارد

2

آیا امکان ازدواج با جن وجود دارد

آيا جن ها مي توانند با آدم ها ازدواج کنند؟

 

ارتباط برخي انسان ها با جن ها قابل انکار نيست اما ازدواج با آنها براساس شنيده ها است و مورد مستند در اين باره سراغ نداريم. بلکه چه بسا اساسا نادرست باشد زيرا جن و انسان دو گونه وجود هستند، از طرف ديگر قرآن همه انسانها را فرزند آدم و حوا مي داند بدون آنکه واسطه ديگري در نسل آنها وجود داشته باشد؛ در حالي که اگر فرزندي از چنين ازدواجي پديد آيد اجداد غير انساني خواهد داشت و با ظاهر قرآن ناسازگار مي نمايد.
محدث قمي در کتاب سفينه البحار روايتي نقل مي کند از خصال صدوق که اجنه زاد و ولدشان به صورت تخم گذاري است، حامله نمي شوند و باردار نمي شوند. جن حالت مثال برزخي دارد- اجسام مادي مثل انسانها ندارند. اگر ازدواج هم داشته باشد طبعا با مثل خودش ازدواج مي کند. ضمن اينکه در روايت خصال آمده است فرزندان جن فقط ذکور هستند فرزند مؤنث(دختر) ندارند).

 

برخي از نويسندگان گفته اند چون جن و شيطان ذريه و فرزند دارند بنابراين نر و ماده و آميزش جنسي و ازدواج دارند و به آياتي از قرآن استناد کرده اند در صورتي که آيات قرآن مشخص نکرده ذريه و فرزندان جن از چه راهي حاصل شده است.

 

روشن ترين آيه که به آن استدلال شده آيه شريفه «لم يطمثهن انس قبلهم و لاجان» است- حوريان بهشتي را قبل از شوهرشان هيچ آدمي و جني دست نزده است- گفته اند اين آيه دلالت دارد که جن هم آميزش دارد- لکن احتمال دارد آيه معنايش اين باشد هيچ کس به اينها نرسيده انسان حتي جن ها که ديده نمي شود.

 

از آيات قرآن نمي توان استفاده کرد که تناسل و توالد جن به چه شکلي صورت مي گيرد ابن عربي در فتوحات مکيه گفته است تناسل جن به القاي هوا در رحم انثي است- در هر صورت حکم قطعي نمي توان کرد. اما لذت بردن و آزار دادن توسط جن ها گاهي اتفاق مي افتد.

 

  • 1. سفينه البحار، انتشارات اسوه، ج1، ص673
  • 2. عليرضا رجالي تهراني، جن و شيطان(تحقيق قرآني، روايي، عقلي) ص56
  • 3. سوره الرحمن، آيه 56
  • منبع : سایت هدانا برگرفته از پرسمان.

حتما بخوانيد

ویژه نامه قرآن و عترت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام در روایت هست که امیر المونین علیه السلام جنیه ای که به شکل ام کلثوم متمثل شده بود را به ازدواج عمر بن الخطاب در آوردند. أَرْسَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام إِلَى جِنِّيَّةٍ مِنْ أَهْلِ نَجْرَانَ يَهُودِيَّةٍ يُقَالُ لَهَا سَحِيفَةُ بِنْتُ جُرَيْرِيَةَ- فَأَمَرَهَا فَتَمَثَّلَتْ فِي مِثَالِ أُمِّ كُلْثُومٍ- وَ حُجِبَتِ الْأَبْصَارُ عَنْ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ بَعَثَ بِهَا إِلَى الرَّجُل ‏(بحارالانوار ج۴۲ ص۸۸) این می رساند که امکان چنین کاری وجود دارد.

    امام خمینی فرمودند اگر چیزی را نمی دانید انکار نکید. بگویید نمی دانم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز!
      اصل روایت برای الخرائج و الجرائح، ج‏۲، ص: ۸۲۵ سند ضعیف هست، جان برادر. (یا روایتی که می گوید فرزندان آدم با جن ازدواج کردند!).
      ثانیا عزیزم، انکار نکرده ایم، خوب ببینید، عرض شده دلیلی را ما نیافته ایم دقیقا نوشته ایم : مورد مستند نیافته ایم.
      حالا اگر حضرتعالی علم سرشاری دارید و یا فته اید، خب خدا را شکر نمایید.

      ثالثا ظاهرا کتاب مرحوم امام را هم درست نگاه نکرده اید!، منظور امام انکار جایی است که شخص بداند که کلام یقین معصوم است و مخالفت بورزد، هیهات که ما چنین بکنیم. شما چرا اینقدر بد بین هستید و بدترین شکل ممکن را می بینید.
      در هر حال کلام صحیح امام برای اهلش این است:
      شده. توجه به مظاهر الهى، از غيب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همه‏اش الهى است، براى آنها همه الهى است، لكن مع ذلك، از آن جايى كه، از آن غيبى كه آنها مى‏خواهند كه «كمالِ انقطاع إليك» است،… ملاحظه كند كه تمام آن چيزى كه در گفتار اهل معرفت علمى است، در ادعيه ما، فوق اوست. اگر انكار كرديد، انكار آنها را هم كرديد، انكار اقوال ائمه- عليهم السلام- را هم كرديد، و لو نمى‏دانيد. و اين انكار، سد راه انسان است. صحيفه امام، ج‏۲۰، ص: ۲۷۰

      کلام امام در بحث حقایق معرفتی است و چه ربطب به ازدواج اجنه دارد.
      وفقکم الله لکل خیر