وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا جن ها در قيامت محشور مى شوند

0

آيا جن ها در قيامت محشور مى شوند

جنّ در قيامت

 

آيا جنّيان نيز در قيامت محشور مى شوند؟

 

آيات اعاده کلّ خلق ـ که دلالت بر بازگشت همه موجودات و سير و حرکت همه به سوى معاد و مبدأ متعال مى کند ـ شامل موجودات نامرئى (جن) هم مى شود؛ لکن علاوه بر اين آيات، بعضى از آيات قرآنى به طور خاص، به حشر موجودات نامرئى (جن) اشاره مى کند:

«وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدْ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنْ الاْءِنسِ وَقَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنْ الاْءِنسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُمَثْوَاکُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلاَّ مَا شَاءَ اللّه  إِنَّ رَبَّکَ حَکِيمٌ عَلِيمٌ. وَ کَذَلِکَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضا بِمَا کَانُوا يَکْسِبُونَ. يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الاْءِنسِ أَلَمْ يَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْکُمْ آيَاتِي وَ يُنذِرُونَکُمْ لِقَاءَ يَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا شَهِدْنَا عَلَى أَنفُسِنَا وَغَرَّتْهُمْ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ شَهِدُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کَانُوا کَافِرِينَ » [265]؛

«و [ ياد کن] روزى را که همه آنان را گرد مى آورد [ و مى فرمايد: ]«اى گروه جنيان، از آدميان [ پيروان ]فراوان يافتيد .»و هواخواهان آنها از [ نوع] انسان مى گويند: «پروردگارا، برخى از ما از برخى ديگر بهره بردارى کرد، و به پايانى که براى ما معيّن کردى رسيديم .» [ خدا ]مى فرمايد:

«جايگاه شما آتش است؛ در آن ماندگار خواهيد بود، مگر آنچه را خدا بخواهد [ که خود تخفيف دهد]؛ آرى، پروردگار تو حکيم داناست .» و اين گونه برخى از  ستمکاران را به [ کيفر ]آنچه به دست مى آوردند، سرپرست برخى ديگر مى گردانيم . اى گروه جن و انس، آيا از ميان شما فرستادگانى براى شما نيامدند که آيات مرا بر شما بخوانند و از ديدار اين روزتان به شما هشدار دهند؟ گفتند: «ما به زيان خود گواهى دهيم .» و زندگى دنيا فريبشان داد، و بر ضدّ خود گواهى دادند که آنان کافر بوده اند» .

در اين آيات به حضور جن و انس در قيامت و گفت و گوى آنان و عذاب و آتش براى کفّار آنها اشاره مى فرمايد و به اين حقيقت اشاره دارد که رسولان و فرستاده هاى الهى، آيات الهى را به جن و انس بيان کرده و آنان را از روز قيامت با خبر گردانيده و آنها را از آن روز ترسانيده اند که اگر براى آن روز آمادگى لازم را نداشته باشند، گرفتار عذاب خواهند بود [266].

 

 

[265]. انعام 6، آيات 128 ـ 130.
[266]. ر.ک: معاد بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 79 ـ 81.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، فرجام شناسی/ مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.