وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا قبض روح حیوانات توسط عزرائیل است

2

آیا قبض روح حیوانات توسط عزرائیل است

آيا براى از دنيا رفتن حيوانات هم عزرائيل ظاهر مى شود؟

نكات زير قابل توجه است:

1- در سوره انعام: 61 إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ

يعنى هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد فرشتگان ما جانش بستانند در حالى كه كوتاهى نمى‏كنند

2- از اين آيه وآيات نظير آن در قرآن استفاده مى شود كه خدا توفّى را هم بخود و هم برسل و هم بملك الموت نسبت داده است.

3- امام فرمود بدرستيكه پروردگار اجل و اعظم است كه ارواح را قبض فرمايد بلكه عمل رسولان و فرشتگان عمل او است زيرا همه بامر او رفتار مى‏نمايند بدين جهت از فرشتگان برگزيده واسطه ميان خود و بندگانش است و فرمود (اللَّهُ يَصْطَفِى مِنَ الْمَلائِكَهِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ) پس هر كه اهل طاعت و ايمان باشد، فرشتگان رحمت روح او را قبض مى‏نمايند و هر كه اهل معصيت باشد، روح او را فرشتگان نقمت و غضب پروردگار قبض مى‏نمايند و براى ملك الموت اعوانى از فرشتگان رحمت و غضب است كه بامر او رفتار مى‏نمايند و فعل آنها فعل منسوب بملك الموت است و چنانچه عمل آنان عمل ملك الموت باشد پس فعل ملك الموت نيز فعل ساحت پروردگار خواهد بود و بوسيله هر فرشته كه بخواهد روح بشر را قبض ميفرمايد همچنانكه فرمود (وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ)

4- در كتاب فقيه از امام صادق عليه السّلام روايت نموده از اين حقيقت سؤال شد، فرمود: پروردگار عز اسمه براى فرشته ملك الموت اعوان و انصارى قرار داده كه ارواح بشر را قبض مى‏نمايند مانند صاحب شرطه كه اعوان و يارانى از بشر دارد و بمنظور اجراى دستورات خود اعزام مينمايد و فرشتگان ارواح بشر را قبض مى‏نمايند، نيروها كه در اعضاء و جوارح درونى و بيرونى است، ملك الموت آنرا قبض نموده، ساحت پروردگار نيز از ملك الموت اخذ مينمايد.

5- عقيلى در كتاب الضعفاء و ابو الشيخ و ديلمى از انس روايت كرده ‏اند كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: مهلت خدا براى عمر چارپايان و حشرات زمين و مورچه و كبك و ملخ و اسبان و قاطران و تمامى جنبندگان و غير جنبندگان مادمى است كه آنها در تسبيح اند، هر وقت تسبيح خود را قطع كردند خدا جانشان را مى‏ستاند، و اين كار ديگر ربطى به عزرائيل (ملك الموت) ندارد. الدر المنثور، ج 4 ص. 184

مرحوم طبا طبايى مولف الميزان بعد از ذكر اين حديث در تفسيرش (ترجمه الميزان، ج 13، ص: 168) در توضيح اين حديث مى فرمايد: و شايد مقصود از اينكه فرمود: اين كار ربطى به ملك الموت ندارد اين باشد كه: ملك الموت شخصا متصدى قبض روح حيوانات نمى‏شود، و آن را به بعضى از ملائكه زير دست خود واگذار مى‏كند، زيرا ملائكه به هر حال واسطه هستند، چنين نيست كه بدون وساطت آنان قبض روح صورت بگيرد. پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سعادت می گوید

    سلام، بنظر می رسد اصل مسئله، خود موضوع حضور جناب عزرائیل و اعوانش بر بالین انسان، بخاطر مختار بودن و دارای‌ تکیف بود انسان و لقد کرمنا بنی آدم می باشد، تا روح صالح را با استقبال و روح طالب را با قهر و غضب همراهی نماید. پس مسئله جان کندن نیست(که آن با قطع علقه ها حاصل می گردد) بلکه اصل حضور آن سفیران الهی(رحمت و یا غضب) در آن هنگامه وانفسا می باشد.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برداشت حضرتعالی باید پشتوانه روایی داشته باشد و کامل نیست و سلیقه ای است.
      در روایات بحث جان کندن برای برخی از افراد آمده و به شدت و سختی آن اشاره شده است. لزوما بحث کرمنا بنی آدم هم نیست چون ملائک در تمام این نشئه وظایفی را بر عهده دارند یا به نحوی قوای ملکی این عالم هستند.
      وفقکم الله لکل الخیر