وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند

0

آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند

هاشور و تاتو کردن مانعی ندارد و مانع وضو نيست (اگر روی پوست و دارای جرم باشد وضو اشکال می یابد).

باید دانست اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است .

خال كوبى[و تاتو]

پرسش 78 . آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟

همه مراجع: خير، مانع وضو نيست.[1]

  • [1]. امام، استفتائات، ج 1، س 44؛ تبريزى، استفتائات، س 204؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 144؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 66؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، صافى و خامنه اى.  (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 144: بعضی از قسمت‏های بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در این‏باره راهنمایی فرمایید.

ج: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

. خالكوبى : اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ امّا سزاوار است از اين كار پرهيزشود.
. حكم تاتو لب و ابرو و غسل و وضو با آن : اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل و وضو برطرف شود. استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟

پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.

پرسش: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني .

 

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است

حكم وضو و غسل با كرم پوست

مداد چشم و ريمل در وضو

حکم ناخن بلند در وضو

بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل



كليد: آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند آيا تاتوي ابرو وضو را باطل مي كند تاتو ابرو وضو  تاتو براي وضو هاشور آيا تاتو موجب بطلان نماز است احكام مربوط به هاشور و تاتو ابرو لب و چشم از نظر مراجع تقليد  آيا تاتو كردن براي خانم از لحاض شرعي مشكل داره Tattoo حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل  اتو مردانه تاتو ابرو تاتو عکس تاتو سه بعدی تاتو دست تاتو نوشته تاتو بدن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.