وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آب قليل/ حكم غساله شيء متنجس

2

آب قليل/ حكم غساله شيء متنجس

فهرست این نوشتار:

1- غساله : هرگاه با آب چيزى را كه نجس شده (با شرايطى كه در رساله آمده) بشويند پاك مى‌شود امّا اگر با آب قليل باشد آبى كه از آن جدا مى‌شود و آن را «غساله» مى‌گويند نجس است و اگر با آب لوله كشى يا آب كر بشويند چنانچه ذرّات نجاست در غساله نباشد پاك است.

2-احکام آب قلیل را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید .

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

در تطهیر فرش نجس و مانند آن با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به صرف رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله‌ی دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل می‌شود.
 ظاهر تنوری که با گِِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، با شستن پاک می‌شود، و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن می‌چسبد برای پختن نان کافی است.
 لباسهای نجسی که در موقع تطهیر، آب را رنگین می‌کنند چنانچه رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهای نجس با ریختن آب بر آنها پاک می‌شوند.
 لباسهای نجسی که برای آب کشیدن در ظرفی گذاشته می‌شود و آب لوله کشی روی آن ریخته شده و سراسر آن را فرا می‌گیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهایی که از لباس جدا شده و بر روی آب دیده می‌شود و همراه آب به بیرون می‌ریزد همگی پاک هستند. (البته همانطور که قبلا گفته شد در لباس و امثال آن بنابر احتیاط باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند). رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تفاوت تطهیر با آب لوله کشی و آب قلیل

پرسش : تفاوت تطهیر با آب لوله کشی و آب قلیل در چیست؟
پاسخ : تطهیر با آب لوله کشی بسیار آسان است و غُساله آن پاک است به شرط این که عین نجاست در آن نباشد و می توانند غساله را با حوله ای جمع کنند و نیاز به شستن حوله هم نیست ولی خوب است بشویند. ولی غُساله آب قلیل نجس است و با حوله ای به طور معمول و به دور از وسواس آن را جمع می کنند. در این صورت زمین و رطوبت اندکی که باقیمانده است پاک ولی حوله و دستها نجس است که باید آنها را آب بکشند. البته تا آنجا که ممکن است از آب لوله کشی استفاده کنند تا دچار وسواس نشوند.

حکم طهارت یا نجاست غساله

پرسش : غساله ای که هنگام شستن چیزهای نجس می پاشد پاک است یا نجس؟
پاسخ : هرگاه با آب، چیزی را که نجس شده (با شرایطی که در رساله آمده) بشویند پاک می شود اما اگر با آب قلیل باشد، آبی که از آن جدا می شود و آن را «غساله» می گویند نجس است و اگر با آب لوله کشی یا آب کربشویند چنانچه ذرات نجاست در غساله نباشد پاک است.

غساله ی تطهیر نجاست با آب کر

پرسش : اگر دستمان به ادرار نجس شده باشد و با آب کر تطهیر کنیم آیا آبی که از تطهیر در جایی جمع شود نجس است؟
پاسخ : آن آب پاک است.

غساله بدن میت در هنگام غسل

پرسش : آیا غساله اى که در زمان غسل مستقیماً از بدن میّت ترشّح مى کند نجس است.
پاسخ : آرى نجس است، مگر این که متصّل به آب لوله کشى باشد.

انتقال نجاست توسط غساله

پرسش : غساله آب قلیل نجس کننده نیز هست یا فقط نجس می باشد؟
پاسخ : نجس و نجس کننده است.

فرش و غساله آن بعد از شستن آن با آب شیلنگ

پرسش : اگر فرشی را که نجس شده است با شلنگ کاملا بشویند و بعد آب را ببندند سپس غساله آن را جمع کنند آیا فرش و غساله آن پاک است؟
پاسخ : اگر هنگام شستن فرش با دست یا پا یا ابزار دیگری و یا حتی با فشار قوی آب، فشرده شده باشد فرش و غساله، هر دو پاک است ولی احتیاط در اجتناب از غساله است.

غساله چیزی که با بول شیرخوار نجس شده

پرسش : در مسئله 183 «هرگاه چیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری که غذاخور نشده نجس گردد، چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند پاک می شود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که دو مرتبه بریزند» آیا غساله آن نجس است و جمع کردن آن لازم است؟
پاسخ : فشردن و جمع غساله لازم نیست هرچند بهتر است.

غساله لباس نجس داخل طشت

پرسش : برای تطهیر لباس آن را داخل طشت می گذارم و شیر را باز می کنم، وقتی ارتفاع آب از لباس بالاتر آمد لباس را بیرون می آورم و سپس شیر را می بندم، آیا آب داخل طشت نجس است؟
پاسخ : آب داخل طشت در فرض سئوال نجس نیست ولی مراقب باشید قبل از بیرون آوردن لباس مقداری آن را فشار دهید.

جمع نکردن غساله بعد از تطهیر با آب قلیل

پرسش : بعد از برطرف کردن عین نجاست، با پارچی که از آب لوله کشی پر کرده بودم روی قسمت نجس آب ریختم طوری که آب حرکت کند… ولی دیگر با دستمال، آب را جمع نکردم و گذاشتم تا خودش خشک شود… آیا زمین پاک شده است ؟
پاسخ : کافی نیست.

نجاست غساله آب قلیل

پرسش : غساله آب قلیل نجس کننده نیز هست یا فقط نجس می باشد؟
پاسخ : نجس و نجس کننده است.

اتصال نجاست به آب قلیل[آب قلیل ]

پرسش : اگر نجاستی به آب قلیل برسد آیا آب قلیل نجس می شود؟

پاسخ : هرگاه چیز نجسى به آب قلیل برسد آن را نجس مى‏کند (بنابر احتیاط واجب) امّا اگر از بالا بریزند، فقط آن مقدار که به نجس رسیده نجس مى‏شود و اگر به صورت فوّاره از پایین به بالا رود و به چیز نجسى برسد، قسمت پایین آن نجس نمى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

حتما بخوانيد

  1. طهارت و نجاست آب مطلق و مضاف
  2. نجس شدن آب کر و قلیل
  3. شک در نجاست و پاکی آب
  4. تغییر رنگ یا بو یا طعم آب
  5. نجس شدن آب قلیل با جریان بالا به پایین
  6. آب کر چند لیتر است
  7. تعريف آب راكد چيست
  8. راه های ثابت شدن نجاست
  9. اگر نجس بودن چیزی را نداند
  10. اگر جایی که نجس شده مشخص نباشد
  11. راه نجس شدن چیزهای پاک
  12. حکم نجس شدن قرآن کریم
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. الهه می گوید

    با سلام، لطفا به این سوال جواب بدید ذهنم رو خیلی مشغول کرده دارم دیوونه میشم
    راهرو ساختمان با ادرار کودک که به بی اختیاری ادرار دچار شده بود، نجس شد. بعد از گذشت یک ساعت در حالی که هنوز عین نجاست وجود داشت ( بدون علم به اینکه باید عین نجاست از بین برود) با آفتابه مقدار زیادی آب ریختم و با جارو دستی جارو کردم و آب را از چاله آسانسور خارج کردم. به خاطر ترس از اینکه همسایه ها نبینند سعی کردم سریع این کار را انجام دهم و به خاطر استرسی که داشتم یادم نمیاد دو بار آب ریختم یا فقط یک بار ( ولی آب روی زمین کامل جاری شد و در حد توان آن را با جارو از راهرو خارج کردم). حالا سه تا سوال دارم: اول اینکه ایا زمین پاک شده است؟ دوم اینکه قبل از خشک شدن کامل زمین، به دلیل اینکه مقدار زیادی آب ریخته بودم در قسمتی از زمین که کمی تو رفتگی داشت مقداری آب مانده بود، آیا افرادی که با دمپایی پا روی این آب گذاشتند، دمپاییشان نجس شده؟ سوم اینکه هنگام ریختن آب روی زمین، در قسمتی که مطمئن نیستم عین نجاست در آن وجود داشت یا نه ( ولی اگر وجود داشت هم خشک شده بود) مقداری آب به داخل منزل پاشید ( در حد چند قطره) آیا الان کف منزل هم نجس است؟ اگر تمام این ها نجس شده، الان حکم من چیست؟ چاره ای دارم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به وسواس نیست. اگر دوبار آب ریخته باشید و غساله هم خارج شده باشد، پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر