وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد

0

گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[اگر در جایی که نباید سلام نماز را بگوید سهواً بگوید]

مسأله 1242 اگر در جایی که نباید سلام نماز را بگوید سهواً بگوید: «السلام علینا و علی عباد اللّه الصالحین» (1) یا بگوید: «السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته» باید دو سجده سهو بنماید (2) ولی اگر اشتباهاً مقداری از این دو سلام را بگوید، یا بگوید: «السلام علیک أیها النبی و رحمه اللّه و برکاته» احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) یا بگوید: «السّلام علیکم»، اگر چه «و رحمه اللّه و برکاته» را نگفته باشد باید (سیستانی: بنا بر احتیاط لازم) دو سجده سهو بنماید، ولی اگر اشتباهاً بگوید: «السّلام علیک أیّها النّبی ّ و رحمه اللّه و برکاته» احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد (سیستانی: ولی اگر دو حرف یا بیشتر از سلام را بگوید بنا بر احتیاط واجب باید دو سجده سهو انجام دهد).

(2) (گلپایگانی، صافی:) و هم چنین اگر سهواً مقداری از این دو سلام را بگوید باید دو سجده سهو بنماید ولی اگر سهواً بگوید: «السلام علیک أیّها النبی و رحمه اللّه و برکاته» احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد.

(3) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید دو سجده سهو به جا آورد.

(فاضل:) احتیاط آن است که دو سجده سهو به جا آورد.

(مکارم:) مسأله هر گاه اشتباهاً «السّلام علیک أیّها النّبی ّ و رحمه اللّه و برکاته» را بگوید سجده سهو واجب نیست، بلکه مستحب است، ولی اگر مقداری از دو سلام دیگر را بگوید، احتیاط واجب انجام سجده سهو است.

[ اگر در جایی که نباید سلام دهد]

مسأله 1243 اگر در جایی که نباید سلام دهد اشتباهاً (1) هر سه سلام را بگوید، دو سجده سهو کافی است (2).

(1) (بهجت:) به نیّت سلام اشتباهاً.. (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید سه سجده سهو به جا بیاورد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: اگر در نماز چهار رکعتى پس از خواندن تشهد رکعت دوم اشتباهاً سلام نماز را بگوييم، وظيفه ما در ادامه نماز چگونه است؟
ج) اگر در جايى كه نبايد سلام نماز را بگوييد سهوا بگوييد: “السلام علينا و على عباد الله الصالحين” يا بگوييد: “السلام عليكم و رحمة الله و بركاته” بايد دو سجده سهو بجا آوريد، ولى اگر اشتباهاً مقدارى از اين دو سلام را بگوييد، يا بگوييد: “السلام عليك ايها النبى و رحمة الله و بركاته” احتياط مستحب آن است كه دو سجده سهو بجا آوريد.

س: چرخاندن سر به دو طرف بعد از گفتن سلام نماز چه حکمى دارد؟ آيا مستحب است يا خير؟
ج) مانع ندارد ولى استحباب آن ثابت نيست. اجوبه الاستفتائات.

التفات به بى‌جا بودن تشهد و سلام

س. الف) نمازگزارى در ركعت سوم تشهّد و سلام را مى‌گويد و در حين گفتن ذكر سلام متوجه مى‌شود ركعت چهارم را نخوانده است. حال حكم نمازش چيست؟

ب) با توجه به سؤال قبل اگر بعد از اتمام ذكرِ سلام سريعاً بفهمد ركعت چهارم را نخوانده است آيا بايد نماز را دوباره بخواند؟

جواب :

الف) بايد بلند شود و رکعت چهارم را بخواند و تشهّد و سلام نماز را بدهد و بعد دو سجده سهو براى سلام بى‌جا بجا آورد.

ب) اگر هنوز کارى نکرده که نماز باطل شود، يعنى مثلاً پشت به قبله نکرده و وضوى خود را هم باطل نکرده، بايد مثل مسأله قبل عمل کند.

– هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سجده ی سهو برای سلام بیجا [موارد وجوب سجده سهو ]

پرسش : چنانچه نمازگزار مثلا در رکعت دوم اشتباها سلام نماز را بگوید،لازم است سجده ی سهو به جا آورد؟
پاسخ : هرگاه اشتباهاً «السَّلامُ عَلَیْکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ» را بگوید سجده سهو واجب نیست، بلکه مستحب است، ولى اگر مقدارى از دو سلام دیگر را بگوید احتیاط واجب انجام سجده سهو است و هرگاه هر سه سلام را در جایى که نباید سلام دهد از روى اشتباه بگوید دو سجده سهو براى همه کفایت مى ‏کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد گفتن سلام نماز در جایی که نباید سلام دهد اشتباه گفتن سلام نماز سلام اشتباه در رکعت دوم بعد از تشهد سلام اشتباه در رکعت دوم بعد از تشهد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.