وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کوتاه و طولانی شدن عمر

0

كوتاه شدن عمر طبيعى انسان در قرون اخير عوامل متعددى دارد از جمله:

الف) تاثيرات صنايع آلودگى محيط زيست و…

ب) كيفيت زيست كنونى بشر هر چند زندگى را آسانتر ساخته ولى تدريجا با كمتر ساختن فعاليتهاى بدنى ميزان مقاومت و مصونيت آن در برابر آسيب‏ها را كاهش داده است.

ج) بشر در جهان كنونى بيش از همه اعصاردر اضطراب و آلام روحى و بيماريهاى عصبى به سر مى‏برد به طورى كه طبق برخى از آمارها در كشورى مانند آلمان روزانه چهار ميليون قرص خواب مصرف مى‏شود.

د) مصنوعات غذايى امروزه از نظر كيفيت و تناسب با ارگانيسم انسان نسبت به گذشته مطلوبيت كمترى دارد و عامل بسيارى از بيماريها مانند انفاركتوس قلبى و… است.

ه) به گفته الكسيس كارل رشته دانش پزشكى در عين آنكه بسيارى از بيماريها را درمان مى‏كند ولى با حفظ و بقأ بيشتراجسام ضعيف باعث ضعف تدريجى نسل بشر گرديده است.

6) در روايات اسلامى آمده است كه قطع رحم و بريدن از فاميل نزديك باعث كوتاهى عمر انسان مى شود.

به طور كلى از روايات اسلامى استفاده مى شود كه مهمترين عامل در بى بركتى عمر و كوتاهى آن، گناه و معصيت الهى است. البته هر نوع گناهى در اين موضوع تأثيرگذار و نقش آفرين است هر چند برخى گناهان در كوتاه شدن عمر و مرگ هاى زودرس اين روايت بسيار گويا و روشنگر است كه مى فرمايد: «من يموت بالذنوب اكثر ممن يعيش بالاعمار كسانى كه به سبب گناهان مى ميرند بيشتر از كسانى هستند كه با عمر زندگى مى كنند. (بحارالانوار، ج 37، ص 354)

در روايتى كه آثار انواع گناهان در آن بيان شده است، آمده است: «و التى تعجل الفناء قطيعه الرحم… گناهى كه نابودى و هلاكت را تسريع مى كند و جلو مى اندازد قطع رحم است. (بحارالانوار، ج 73، ص 374) و همين مطلب در بحارالانوار، ج 74، ص 137 نيز آمده است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.