وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

 چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و بر افكار شیطانی خود پیروز شویم؟

0

 چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و  بر افكار شیطانی خود پیروز شویم؟

 

آیت الله العظمی جوادی آملی:

 

ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‏ تواند به انسان ضربه بزند. كار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر كسی كه می ‏خواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب كند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جای بگذارد.

وسوسه‏ ها نیز چنین است: هوا، هوس و شهوترانی‏ های گوناگون كه رقیق ‏ترین و سبك‏ترین آن در جوانها و سنگین‏ ترین آن در سالمندان، به صورت حب جاه و مقام مشاهده می‏ شود، نشانه تأثیر سم است.

واپسین عقبه‏ ای كه بزرگان سیر و سلوك از آن نجات می‏ یابند، «مقام خواهی» یا همین بازی هایی است كه بسیاری به آن گرفتارند. اگر كسی از تعاریف و القابی كه به او می‏ دهند، لذت ببرد، معلوم می‏ شود كه سم در او اثر كرده است . وجود مبارك امیرمؤمنان(علیه‌السلام) در عهدنامه مالك اشتر فرمود: شیطان همواره در پی حمله است: وقتی كسی از تو تعریف می‏ كند، باید مواظب باشی، چون در خط مقدم آتش شیطان قرار گرفته‏ ای. [1]

كسی كه با آبروی مسلمانی معامله می‏ كند، از درون آتش می‏ گیرد؛ نه از بیرون. این شخص دیگر شبها خواب ندارد. هرچه قرص خواب بخورد، باز هم به خواب نمی‏رود. هرچه بستر نرم فراهم كند، باز هم خواب ندارد. زمانی انسان بر تشك نرم می‏ خوابد، و زمانی این تشك پر از تیغ است. انسان بر روی این تشك به هر طرف بغلتد، تیغ می‏ خورد. تیغی كه از درون انسان بر می‏ خیزد، با قرص خواب برطرف نمی‏ شود.

چه آساید به هر پهلو كه گردد ٭٭٭٭ كسی كز خار سازد او نهالین [2]

در روایات ما آمده است: برای انجام هر كار «بسم اللّه الرحمن الرحیم» بگویید [3]؛ یعنی كاری كه قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‏ ای باشد كه در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».

به این ترتیب، ما هیچ كاری را بدون مطالعه، تفكر و عاقبت سنجی انجام نمی‏ دهیم؛ و علاوه بر این، كارهایی را انجام می‏ دهیم كه بتوانیم در ابتدای آن بگوییم: «خدایا با نام تو آغاز می‏ كنم». چنین كاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مكروه را نمی‏ توان با نام خدا انجام داد. با این تمهید شیطان همواره در اسارت ماست.

 

پاورقی………………………

[1]. «إیاك و الإعجاب بنفسك و الثقة بما یعجبك منها و حُبّ الاطراء فإن ذلك من‏أوثق فرص الشیطان»؛ نهج البلاغه، نامه 53.

[2]. دیوان شمس، ص 707، ش 1898.

[3]. وسائل الشیعه، ج 7، ص 170

منبع:هدانابرگرفته از اسرا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.