پوشاندن صورت با روبند در حال احرام برای زن
پوشاندن صورت با روبند در حال احرام برای زن
24- پوشاندن رو براى زنان
بيست و چهارم- پوشانيدن[1] روى با نقاب و روبند و برقع.
[1] ( 5). آية اللَّه بهجت: در غير حال ضرورت، مانند تحفّظ از مگس و نحو آن در حال خوابيدن.( مناسك شيخ، ص 26).
آية اللَّه نورى: پوشاندن رو هر چند به چيزهاى غيرمتعارف؛ مثل پوشال و گل نيز جايز نيست و جايز نيست با بادبزن روى خود را بپوشاند.
535- پوشاندن رو هر چند با چيزهاى غير متعارف- مثل پوشال و گِل و مانند آن- بنابر احتياط جايز نيست؛ و نيز پوشاندن با بادبزن جايز نيست.
536- قسمتى از رو، در حكم تمام آن است و نبايد پوشانده شود.[1]
[1] ( 6). آية اللَّه تبريزى: بنابر احتياط.
آية اللَّه خامنه اى: پوشاندن صورت در حال احرام به گونهاى كه متعارف زنان در حجاب از نامحرم يا خوددارى از شناخته شدن است براى زنان جايز نيست. بنابراين پوشاندن بخشى از صورت كه براى اين منظورها پوشيده مىشود شامل گونهها و بينى و دهان و چانه نيز مانند پوشاندن همه صورت حرام است.
آية اللَّه سيستانى: به احتياط واجب، و لذا پوشيدن مقنعه كه اطراف صورت را مىگيرد خلاف احتياط است.
آية اللَّه فاضل: بعض رو در حكم تمام است. و بنابر اقوى پوشاندن صورت در قسمت پايين آن؛ يعنى از بينى تا چانه جايز نيست و در قسمت بالايى آن به احتياط واجب.
آية اللَّه مكارم: پوشانيدن بعض صورت، بهطورى كه نقاب و برقع به آن نگويند جايز است.
آية اللَّه نورى: چانه جزو صورت محسوب مىشود، و بايد مقنعه را طورى ببندد كه زير چانه قرار بگيرد.
حكم چانه زنان
537- چانه جزو صورت محسوب مىشود[1] و بايد باز باشد؛ پس اگر مقنعهاى بر سر گذاشته شود كه چانه را تا لب ها بپوشاند، اشكال دارد.[2]
[1] ( 1)- آية اللَّه بهجت: چانه جزو صورت است كه نبايد پوشانده شود و بعض صورت نيز در حكم تمام آن است، ولى دست گذاشتن روى صورت مانعى ندارد.( پرسشهاى جديد حج، ص 12، سؤال 50).
آية اللَّه خامنه اى: نظر ايشان در مسأله 536 آمده است.
[2] ( 2)- آية اللَّه مكارم: اشكال ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا