وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم
وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم
نوجوانان و تشخيص اعلم
پرسش ۳۱ . كسانى كه به تازگى بالغ مى شوند و با تحقيق و بررسى از اهل خبره نمى توانند به نتيجه قطعى برسند، تكليفشان چيست؟
آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بنابر احتياط واجب از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][۵۳]
آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى و فاضل: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.[۵۴]
آيه اللّه سيستانى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى مخيرند؛ مگر در موارد علم اجمالى تكليف (مانند قصر و اتمام) كه در اين هنگام بنابر احتياط واجب، بايد هر دو فتوا را رعايت كنند.[۵۵]
آيه اللّه مكارم: بنابر احتياط واجب از كسى تقليد كنند كه گمان به اعلميت او دارند و در صورت تساوى، مخيرند.[۵۶]
آيه اللّه وحيد: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، بايد از كسى تقليد كنند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مخير است.[۵۷]
تبصره. فرض مسئله جايى است كه مجتهدان ياد شده در تقوا مساوى باشند و اگر يكى از آنان باتقواتر باشد، حكم آن در عنوان تقليد مجتهد ذكر شده است.
[۵۳]. امام، توضيح المسائل، م ۳ و ۴؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳ و ۴٫ [۵۴]. توضيح المسائل مراجع، ۳ و ۴؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۸٫ [۵۵]. تعليقات على العروة، م ۱۳، ۲۰ و ۲۱٫ [۵۶]. توضيح المسائل، م ۵ و ۶٫ [۵۷]. توضيح المسائل، م ۳ و ۴٫ (احكام تقليد و بلوغ-ص۵۱)
لینک کوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=16997
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست
چگونه فتوای مرجع تقلید را بدست آوریم
كليد: وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
سلام علیکم
من پسری ۱۷ ساله هستم
از ابتدا نمیدانستم که انسان حتما باید مرجع داشته باشد،اما به دلیل آنکه دوستانم مقلد آیت الله سیستانی بودند من هم مدتی از ایشان تقلید کردم،بعد تحقیق کردم(البته از کارشناسان خبره نبود بلکه از مربی های مسجد و دو طلبه) و از آیت الله خامنه ای تقلید کردم.
یکی از دوستانم را برای انتخاب مرجع تقلید راهنمایی کردم و هنگامی که تحقیق کرد من فکر کردم که نتیجه تحقیق او خلاف تحقیق من بود و باید دوباره تحقیق کنم.
دوباره تحقیق کردم؛جواب های مختلفی شنیدم(البته آنها هم به غیر از یک نفر که کاربلد بود و درس خارج خوانده بود بقیه روحانی های ساده ای بودند)
هنگامی که نتیجه تحقیقم را برای کارشناسان احکام بیان کردم گفتند که شما بین تقلید از رهبری و آیت الله سیستانی مخیر هستید.
من قبل از تحقیق بین رهبری و آیت الله سیستانی از روی ظواهر احتمال اعلمیت آقای سیستانی رو میدادم اما چون مدتی مقلد رهبری بودم و به ایشان علاقه داشتم بعد از تحقیق تقلید از ایشان را ترجیح دادم.
فعلا مقلد رهبری هستم اما آیا تقلید من از ایشان اشکالی دارد؟
تحقیق من هم مشکلی دارد؟
در کل در حال حاظر تکلیف من چیست؟
سلام علیکم
به نظر ما اعلم حضرت آیت الله خامنه ای است و تقلید شما از ایشان صحیح است.
وفقکم الله لکل الخیر