وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نامه‌ ای که میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را ناراحت کرد 

تعبیر آیات و روایات بسیاری در اسلام چنین است که دنیا محل گذر و مجموعه‌ای از لذائذ زودگذر و محدود است و در سوی دیگر آخرت جهانی است جاودان و ابدی که انسان در آن به اوج کمال و دارایی می‌رسد که بالاتر از آن وجود ندارد و مسلم است برتری آخرت بر دنیا.

0

نامه‌ ای که میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را ناراحت کرد

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى نساء/ به آن‌ها بگو: سرمایه زندگی دنیا، ناچیز است و سرای آخرت، برای کسی که پرهیزگار باشد، بهتر است!      نساء/77

* آینه

حکایت؛ آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می‌فرماید: شیخ ما را اصحاب و یارانی از اهل تقوا بود که از جمله آن‌ ها سیدی از بزرگان شهر همدان بود که جوانی نیکو سیرت و مراقب و مجاهدی با استقامت بود.

او در خدمت شیخ به تحصیل فقه و تزکیه نفس اشتغال داشت. روزی جمعی از همدان به خدمت شیخ رسیده بودند و از یکی از برادران سید شکایت داشتند که در بعضی از امور متعلق به تجارت کوتاهی می‌کند.

شیخ، سید را فرمود که نامه‌ای به برادرش بنویسد و او نامه‌ای نوشت و خدمت شیخ آورد.

شیخ نامه را گشود و دید سید در نامه برادرش را به خاطر بدرفتاری با مردم مورد ملامت قرار داده و نوشته این‌گونه رفتار هم اعتبار او را نزد مردم از بین می‌برد و هم در آخرت موجب زیان و ضرر خواهد بود. چون شیخ دید که سید ضرر دنیوی را بر ضرر اخروی مقدم داشته، بسیار ناراحت شد و فرمود که این نوشته شبیه نوشته ‌های اهل غفلت است. کسی که مراقب اعمال و رفتار خود باشد، هیچ‌گاه ذکر دنیا را بر آخرت مقدم نمی ‌دارد.1

با اقتباس و ویراست از کتاب افلاکیان خاک ‌نشین،حوزه نیوز.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.