وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رابطه جنسی در پریودی از منظر قرآن

0

رابطه جنسی در پریودی از منظر قرآن

اجتناب از روابط جنسی در ایام قاعدگی

از جمله مسائل بهداشتی که در قرآن کریم آمده، اجتناب از روابط جنسی در زمان عادت ماهانه زنان، می باشد. بر همین اساس، فقهاء از نظر شرعی برای این روابط حرمت و کفاره قائل شدهاند. در قرآن کریم آمده است:

«وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرين »135؛ «و از تو، در باره خون حيض سؤال مى كنند، بگو چيز زيانبار و آلوده اى است از اين رو در حالت قاعدگى، از آنان كناره گيرى كنيد و با آنها نزديكى ننمايد تا پاك شوند و هنگامى كه پاك شدند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده، به نزد آنان بروید. خداوند، توبه كنندگان را دوست دارد، و پاكان را (نيز) دوست دارد».

در فلسفه این حکم شرعی، این گونه گفته شده است که از نظر بهداشتی، انجام روابط جنسی در این ایام مخاطراتی برای زن و مرد هر دو دارد. از جمله این که خون قاعدگی محيط مناسبي براي حضور و رشد و انتقال عوامل بيماري زاست. بنابراين درصورت آلودگي يكي از زوجين به يك عامل عفوني ميكربي يا ويروسي (مثل سوزاك، سيفيليس، كلاميديا و عامل ايدز و ويروس تب خال) امكان انتقال اين عامل به ديگري در زمان قاعدگي افزايش مييابد. علاوه بر اين قاعدگي ممكن است يكي از عوامل بيرون ريختن تب خالهاي تناسلي در زنان باشد. در يك مطالعه در دانشگاه ميشيگان بر اساس مصاحبه هاي انجام شده نشان داده شد كه احتمال ابتلا به عفونتهاي كلاميديايي با رابطه جنسي حين قاعدگي ارتباط مستقيم دارد.
همچنین این کار موجب افزایش مدت و شدت خونريزي می شود. افزايش خونريزي از علائمي است كه ممكن است افراد بدين خاطر تشويق به برداشتن رحم در دوران نزديك به يائسگي شوند. به عبارت ديگر احتمال داده می شود افرادي كه حين قاعدگي اقدام به نزديكي نميكنند كمتر تحت عمل هيستركتومي يا برداشتن رحم قرار ميگيرند. 
در يك مطالعه ديگر بر روي 498 زن نازا، آندومتريوز (Endometriosis) با احتمال داشتن رابطه جنسي حين قاعدگي رابطه مستقيم داشت. آندومتريوز عبارت‌ است‌ از اختلالي‌ كه‌ در آن‌ بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلي‌ رحم‌ (آندومتر) در نقاطي‌ غيرمعمول‌ در قسمت‌ پاييني‌ شكم‌ ظاهر شود. از این رو داشتن رابطه جنسی در این ایام، احتمال ناباروری را افزایش می دهد.

135- بقره (2)، آیه 222.

منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.