وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرق آراستگى با خودآرایی برای خودنمایی

https://hadana.ir/?p=126487&preview=true

0

فرق آراستگى با خودآرایی برای خودنمایی

آراستگى چه فرقى با خودآرايى دارد؟

پاسخ: پرسشگر گرامى از اينكه اين مجموعه را مورد اعتماد دانسته و سؤالاتتان را با ما درميان ميگذاريد از شما متشكريم.

آراسته بودن معانى متعددى دارد اگر به معنى پوشيدن لباس هاى زننده و آرايش هاى كذايى باشد امر قابل قبولى نيست و اما اگر به معنى مرتب بودن و تميز بودن باشد امرى ممدوح خواهد بود.

خودآرايى و توجه به قيافه ظاهرى بويژه در سنين نوجوانى و جوانى امرى طبيعى است و اكثر نوجوانان اين حالت را پيدا مى كنند و نسبت به ظاهر خودشان حساس اند و دوست دارند خيلى جذاب و دوست داشتنى باشند از اين رو خيلى جلو آئينه مى ايستند و در پوشيدن لباس و آرايش سر و صورت حساسيت دارند. اما افراط در اين امر منجر به مشكلاتى مى شود.

در اين جا لازم مى دانيم نكاتى درباره آراستگى تقديم شما گردد:

1- در اسلام آراستگى ظاهرى امتيازى براى فرد و يكى از نشانه‏هاى ايمان شمرده شده است. هر مسلمان مؤمنى از كودكى با حديث «النظافت من الايمان» آشنا است نقش آراستگى ظاهر در آرامش و نشاط روحى و ايجاد شادى و انبساط فردى و اجتماعى انكارناپذير است.

2- حضرت امام رضا عليه السلام ساده زيستى را با آراستگى جمع كرده بود و پاكيزگى را از اخلاق پيامبران مى‏شمرد. (1) و در معاشرت با مردم به آراسته بودن خود تاكيد داشت امام محاسن خود را با خضاب سياه مى‏كرد (2) و موهاى سر و صورت خود را شانه مى‏زد (3).

3- از سنت هاى پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله كه تأثير فراوانى در آراستگى ظاهر دارد نگاه كردن در آينه است و ايشان قبل از خروج از منزل در آينه نگاه مى كرد و خود را مى آراست و اگر آينه وجود نداشت در آب نگاه مى كرد.

امام، عطر زدن را از اخلاق پيامبران مى‏شمرد (4) و همگان را به اين ويژگى سفارش مى‏كرد:

«بر هيچكس روا نيست كه از به كار بردن عطر در هر روز خوددارى كند، و اگر قدرت نداشت يك روز در ميان خود را خوشبو كند، و اگر باز هم نتوانست در روز جمعه حتما بوى خوش استعمال نمايد». (5)

3- بوى خوش عامل مهم شادمانى است و متقابلا بوى بد عامل نااميدى و افسردگى در روايات اسلامى توجه ويژه‏اى به استفاده از عطريات و بوى خوش شده است و خوشبو بودن از ويژگى‏هاى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و از سنت‏هاى آن حضرت شمرده شده است حضرت امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: رسول خدا صلى الله عليه و آله براى بوى خوش بيشتر از خوراك خرج مى‏كرد.

4- اسلام حتى به رنگ لباس اهميت داده و در دين نيز به پوشيدن لباس‏هاى روشن و به ويژه سفيد، توجه زيادى شده است به طورى كه در حال نماز بر پوشيدن لباس سفيد تاكيد شده و پوشيدن لباس سياه در اين حال مكروه شمرده شده است در حديثى از پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله آمده است: «لبسوا البياض فانهما اطيب و اطهر و كفنوا فيها موتاكم لباس‏هاى سفيد بپوشيد، چون بهتر و پاك‏تر است و مردگان خود را در آن‏ها كفن كنيد.»

دين مقدس اسلام درباره خودآرايى سفارش هاى زيادى نموده است به طورى كه آراستگى ظاهرى در كنار زيبايى و آراستگى باطنى، صفتى خوب و پسنديده شمرده شده است. برخى از امور كه بطور مستقيم در آراستگى ظاهر دخالت دارند به قرار زير است:. 1 پاكيزگى عمومى. 2 رسيدگى به موى سر. 3 رسيدگى به موى صورت. 4 رسيدگى به پوست. 5 كوتاه كردن ناخن ها. 6 عطر زدن. 7 مسواك زدن. 8 پوشيدن لباس تميز و زيبا و رنگ روشن.

اهتمام و توجه به اين امور در راستاى همان فرمايش نبوى صلى الله عليه و آله است كه فرمود: «ان الله يحب ان يرى اثر نعمته على عبده» خداوند دوست دارد كه اثر نعمت خود را در بنده اش ببيند (6)(1) ابو الاحوص از پدرش نقل مى كند: با جامه اى پست و ارزان قيمت خدمت رسول خدا رسيدم. حضرت فرمود: آيا مال و ثروت دارى؟ عرض كردم: آرى. فرمود: چه مالى دارى؟ عرض كردم: خداوند شتر و گاو و گوسفند و برده به من داده است. فرمود: پس اگر خداوند به تو ثروتى داده است، بايد نشانه نعمت و كرامتى كه ارزانيت داشته است در تو ديده شود. (7)»(2) يعنى برو و شكل ظاهرى خود را اصلاح كن: جامه تميز بپوش و بوى خوش به كار ببر منزل خود را گچكارى كن، جلو منزل را بروب و حتى چراغى بر در منزل پيش از غروب آفتاب روشن كن و….

براى مطالعه بيشتر ر. ك:

1 شمائل النبى، ترجمه دكتر محمود مهدى دامغانى، تهران: نشر نى.

2 اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، سيد رضا پاك نژاد (بهداشت لباس)، ج. 3

18 آيين بهزيستى اسلام، ج 4، شكل پوشاك، احمد صبور اردوبادى، تهران نشر فرهنگ اسلامى.

4 براى مطالعه بيشتر به كتاب حليه المتقين تاليف مرحوم مجلسى

5 سنن النبى (ص) تاليف علامه طباطبايى

پى نوشت:

1) تحف العقول، ص. 451

2) بحارالانوار، ج 73، ص 3

100) بحارالانوار، ج 73، ص 4

115) كافى، ج 6، ص 5

512) خصال، ج 2، ص 6

392) ميزان الحكمه، ج 13، ص 6469، ح 7

20424) همان، ح 20425-پرسمان

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.