مشورت با زنان در نهج البلاغه
مشورت با زنان در نهج البلاغه
آيا اين گفته حضرت على(عليه السلام) در بيان وهن عقول زنان است كه فرمودند: «اياك و مشوره النساء فان رأيهن الى افن و عزمهن الى وهن» نهج البلاغه نامه .31
بپرهيز از مشورت با زنان كه رأى آنان ناقص و تصميم آنان سست است. وكلاً چنين مسئلهاى شامل حال تمام زنان اعم از تحصيل كرده و تحصيل نكرده است؟
چنين تعبير هايى به لحاظ غلبه خارجى موضوع در زمان بيان آن است. يعنى در آن زمان اين صنف گرانقدر) يعنى زنان (از تعليم و تربيت صحيح محروم بوده اند در صورتى كه اگر شرايط درست براى فراگيرى آنها در صحنه تعليم و تربيت فراهم شود اگر غلبه بر عكس نشود لااقل غلبه با مردان نخواهد بود تا منشأء نكوهش گردد.
يعنى اگر زنان در پرتو تعليم صحيح و تربيت وزين پرورش يابند و چون مردان بيانديشند و چون رجال تعقّل و تدبّر داشته باشند تمايزى از اين جهت با مردها ندارند و اگر گاهى تفاوت ديده شود، همانند تفاوتى است كه در اين مورد بين خود مردها نيز مشهود است. مثلاً اگر زنان مستعد به حوزهها و دانشگاههاى علمى راه يابند و همانند مردان به فراگيرى علوم بپردازند و در دروس مشترك آگاهى كامل يابند ديگر نمىتوان گفت رواياتى كه در نكوهش زنان آمده و احاديثى كه در پرهيز از مشورت با آنها وارد شده و دلايلى كه در نارسايى عقول آنان رسيده اطلاق دارد و هيچگونه استثنايى نسبت به زنان دانشمند و محقق ندارد، بلكه قطعاً اين گونه زنان، مستثنى خواهند بود و زنها در اين زمينه تمايزى با مردها ندارند. (36- 37)
از آنجايى كه هدف از مشورت، رسيدن به بهترين راه ها و گزينش برترين شيوه ها و راهكارهاى اجرايى است، آموزه هاى دينى شرايط و شاخص هاى دقيقى چون ايمان، خردمندى، تخصص و دانايى، خيرخواهى، پختگى، دلسوزى و… را براى انتخاب مشاور معرفى نموده است.
پرسمان