مسائل متفرقه تقليد

مسائل متفرقه تقليد
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
س 46: مراد از جاهل مقصّر چه کسى است؟
ج: جاهل مقصر به کسى گفته مىشود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مىداند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مىکند.
س 47: جاهل قاصر کيست؟
ج: جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.
س 48: احتياط واجب چه معنايى دارد؟
ج: يعنى وجوب انجام يا ترک فعلى از باب احتياط.
س 49: آيا عبارت «فيه اشکال» که در بعضى از فتاوى ذکر مى شود، دلالت بر حرمت دارد؟
ج: بر حسب اختلاف موارد، معناى آن فرق مى کند. اگر اشکال در جواز باشد دلالت بر حرمت در مقام عمل دارد.
س 50: عبارتهاى «فيه اشکال»، «مشکل»، «لايخلو من اشکال»، «لا اشکال فيه» فتواست يا احتياط؟
ج: همه اين عبارتها دلالت بر احتياط دارند، مگر عبارت «لا اشکال فيه» که فتوا است.
س 51: فرق بين جايز نبودن و حرام چيست؟
ج: در مقام عمل بين آنها فرقى نيست.
تبصره:
1-عدول از مجتهد زنده، به مجتهد زنده ديگر بنا بر احتياط واجب جايز نيست مگر اين که اعلم يا محتمل الاعلميه باشد.
2- آيا در عدول از يکى از فتاواى امام خمينى(قدّس سرّه) واجب است به فتواى مجتهدى که از او براى بقا بر تقليد ميّت اجازه گرفته ام، رجوع کنم يا آنکه به فتواى ساير مجتهدين هم مىشود عمل کرد؟
ج: احتياط در رجوع به فتاواى همان مجتهد است، مگر آنکه مجتهد زنده ديگر اعلم از آن مجتهد و فتواى او در مسأله مورد عدول مخالف فتواى مجتهد اول باشد، که احتياط واجب در اين صورت، رجوع به مجتهد اعلم است.
لينك مطلب: https://hadana.ir/?p=11765
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.