وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی کهیعص سوره مریم

0

معنی کهیعص سوره مریم

آيا حقيقت دارد كه منظور از حروف مقطعه «كهيعص» كربلا عطش يزيد و اين چنين لغاتى است؟

در روايتى از حجت قائم عج در پرسش از تاويل حروف كهيعص آمده است: اين حروف از اخبار غيبى و پنهان است كه خداوند بنده اش حضرت زكريا را از آن آگاه كرد و سپس آن را براى حضرت محمد صلی الله علیه و آله- بيان كرد و آن مطلب از اين قرار است:

حضرت زكريا علیه السلام- از خداوند در خواست كرد كه اسامى خمسه طيبه و پنج تن آل عبا ج‏ع- را به او بياموزد. خداوند جبرييل را فرستاد تا اين نام هاى مقدس را به او آموزش دهد. حضرت زكريا با شنيدن نام هاى مبارك محمد و على و فاطمه و حسن- ع- شاد و مسرور گرديد و غمش بر طرف شد اما با شنيدن نام حسين علیه السلام- غصه دار و گريان گرديد. روزى از خداوند علت اين امر را پرسيد و خداوند در پاسخ به او فرمود:

كهيعص، كاف نام كربلا و هاء، هلاكت و قتل عترت علیهم السلام (در حادثه كربلا) و ياء، نام يزيد ملعون است كه به امام حسين علیه السلام- ظلم و ستم كرد و عين، عطش آن حضرت ج‏ع- و صاد، صبر او است. هنگامى كه زكريا اين موضوع را شنيد سه روز از عبادتگاهش خارج نشد و اجازه ورود به كسى نداد و مشغول گريه و افغان شد و به خداوند عرض نمود: خدايا من سوگوار فرزند بهترين آفريده توام، آيا چنين مصيبتى بر او وارد مى شود؟

خدايا آيا على و فاطمه ج‏ع ج لباس اين عزا و مصيبت را بر تن مى كنند؟ خدايا آيا چنين غصه و داغى بر آستانه آنها فرود مى آيد؟ سپس عرضه داشت: خدايا فرزندى كه در بزرگسالى مايه روشنى چشمم باشد روزى ام ساز و او را وارث و وصى من قرار ده و جايگاه و موقعيت او را در نزد من مانند حسين علیه السلام- قرار ده. هنگامى كه چنين فرزندى به من ارزانى داشتى مرا شيفته و دلباخته او كن و سپس مرا داغدار و سوگوار او ساز همان طورى كه محمد صلی الله علیه و آله- را داغدار و سوگوار فرزندش مى گردانى.

پس خداوند حضرت يحيى علیه السلام- را به او عطا فرمود و او در سوگ فرزندش نشست و مدت حمل يحيى علیه السلام- مانند امام حسين علیه السلام- شش ماه بود.

تفسير صافى، ملا محسن فيض كاشانى، ج 3، ص 273 /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.