قصد قران و تحقق زياده
قصد قران و تحقق زياده
قصد قران و تحقق زياده
684- اگر يك دور يا كمتر يا بيشتر، بر طواف زياد كند: اگر از ابتدا[1] يا در اثناى[2] طواف اول، قصد داشته باشد كه زيادى را جزو طوافِ ديگر قرار دهد، حرام و داخل در قران است[3] و احتياط واجب آن است كه طواف اول را اعاده كند؛ و اگر بعد از تمام شدن طواف اول، اين قصد برايش حاصل شده و به دنبال طواف اول، زياده را آورده، اقوى صحّت طواف اول و احوط اعاده است.[4]
[1] ( 1)- آية اللَّه بهجت، كلام ايشان مطلق است و تفاوتى بين اينكه از ابتدا قصد اضافه كردن را داشته باشد يا دراثناء، نگذاشتهاند.( مناسك، ص 114).
آية اللَّه سيستانى: اگر از ابتدا قصد قران داشته باشد باطل است.
[2] ( 2)- آية اللَّه گلپايگانى: بنابر احتياط واجب سبب بطلان طواف مىشود، چه از اول اين قصد را داشته باشد و يا در بين آن و يا آخر آن.
[3] ( 3)- آية اللَّه بهجت: اگر طواف ديگر را به آخر نرساند، نه زيادى در طواف است و نه قران.( مناسك، مسأله 317).
آية اللَّه تبريزى: اگر قصد جزئيت زيادى را براى طواف ديگر بنمايد و اتفاقاً نتواند طواف ديگر را به آخر برساند، در اين صورت نه زيادى است و نه قران، ولى گاهى طواف در اين صورت بهجهت عدم تحقق قصد قربت باطل مىشود و آن در صورتى است كه مكلف هنگام شروع به طواف يا در اثناى آن، با اينكه مىداند قران حرام و مبطل طواف است آن را قصد نمايد كه قصد قربت با قصد حرام جمع نمىشود، هرچند از باب اتفاق آن حرام انجام نشود.( مناسك، مسأله 317).
آية اللَّه خويى: اگر طواف دوّم كمتر از هفت شوط باشد داخل در قران نيست، بلى اگر از ابتدا قصد هفت شوط دارد و مىداند قران مبطل است ديگر قصد قربت در طواف اوّل از او متمشى نمىشود.( مناسك، قبل از مسأله 318).
آية اللَّه سيستانى: اگر طواف دوم را تمام نكند قران نيست ولى اگر قصد قران را داشته باشد با علم به اين كه مبطل است قصد قربت محقّق نمىشود و طواف باطل است.
آية اللَّه مكارم: ولى طواف اول باطل نيست.
نظر ساير آيات عظام در مسأيل قبل گذشت. و به مساله 557 مراجعه شود.
[4] ( 4)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: بلكه در فرض اتيان به طواف كامل، اظهر بطلان طواف اوّل است مطلقاً.( مناسك، قبل از مسأله 318).
آية اللَّه سيستانى: اگر طواف دوم را تمام كند طواف اوّل باطل است.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: احتياط آن است كه نماز طواف را بخواند و بعد اصل طواف و نماز آن را اعاده كند.
685- اگر طواف كننده از ابتدا يا در اثناى طواف، قصد قران داشته باشد، احتياط در اعاده طواف است؛ و اگر بعد از تمام شدن طوافِ، قصد قران و اضافه طواف ديگر نموده باشد، به صحت[1] طواف اول[2] ضرر نمىزند.[3]
[1] ( 1)- مراجعه شود به مسأله 682 و 684
آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: در صورتى كه قران محقّق شود مطلقاً موجب بطلان طواف است؛ چه ازاوّل يااثناى طواف اوّل قصد قران داشته يا اينكه بعد از تمام شدن طواف اوّل قصد قران كرده باشد.
آية اللَّه سيستانى: اگر هر دو طواف واجب باشد يا يكى مستحب و ديگرى واجب باشد، چه از اوّل قصد قران داشته باشد و چه بعداً تصميم بگيرد ولى طواف دوّم را تمام كند، طواف اوّل باطل است. آرى اگر هر دو مستحب باشد، هر چند كراهت دارد و لى جايز است.
[2] ( 2)- آية اللَّه فاضل: به حاشيه مسأله 676 مراجعه شود.
[3] ( 3)- آية اللَّه بهجت: در صورت انحلال مقصود، موجب بطلان نمىشود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.