وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا غسل حیض به جای غسل جنابت حساب می شود

0

آیا غسل حیض به جای غسل جنابت حساب می شود

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»

1-آیا غسل حیض از غسل جنابت کفایت می کند؟

2-خانم نمی دانسته که پس از استمنا و جنب شدن باید غسل جنابت کند، و با این وضعیت چند سال نماز و روزه گرفته، البته غسل حیض را انجام می داده، آیا این غسل حیض از جنابت کفایت می کند؟ تکلیف نماز و روزه چیست؟

 

1- کفایت نمی کند.
2-نمازهایی را که در حال جنابت خوانده باید قضا نماید و روزه ها در صورتی که جاهل به اصل جنابت بوده واصلا نمی فهمیده جنابت چیست و عمل مذکور در شب ماه رمضان بوده و نه در روز آن، صحیح است ولی اگر جنابت را می دانسته و جاهل به وجوب غسل بوده باید قضای روزه ها را به جا آورد و اگر غافل از حکم مسأله بوده، کفاره ندارد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی»

سوال:
1-آیا غسل حیض از غسل جنابت کفایت می کند؟

2-خانم نمی دانسته که پس از استمنا و جنب شدن باید غسل جنابت کند، و با این وضعیت چند سال نماز و روزه گرفته، البته غسل حیض را انجام می داده، آیا این غسل حیض از جنابت کفایت می کند؟ تکلیف نماز و روزه چیست؟

اگر کسي نمي دانسته غسل بر او واجب شده بايد نمازهايي که از زمان وجوب غسل تا انجام اولين غسل واجب و يا اولين غسل مستحبي که با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن) انجام داده، را قضا کند. اگر نمي دانسته جنب يا حائض شده است روزه صحيح است و اگر جنب يا حائض بودن را مي دانسته ولي حکم را نمي دانسته (که بايد غسل کند) بايد روزه را قضا کند ولي کفاره ندارد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اگر بر من دو غسل واجب باشد (غسل حیض و جنابت) آیا می توانم در یک غسل بگویم نیت می کنم غسل حیض و جنابت انجام دهم و با دو نیت یک غسل انجام دهم.
پاسخ: اشکال ندارد بلکه اگر یکی از آنها را هم انجام دهید و دیگری را اصلاً نیت نکنید هم کافی است.

۲۴پرسش: من تاحدود ۲۷ سالگی یک مسئله را نمی دانستم و این که دختر وقتی استمنا میکند با ید غسل کند و تمام این مدت را از سن تکلیف تا ۲۷ سالگی را نماز و روزه می گرفتم که استمنا کرده بودم ولی غسل نکرده بودم تکلیف این همه روزه و نمازهای من چیست ایا باید همه را قضا بگیرم ؟

پاسخ:

رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت ‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به ‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد – به حدّی که صدق انزال کند – و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است،

بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.
پس نسبت به گذشته اگر مطمئن هستید که غسل بر شما واجب شده و نمازها را در این حال خوانده بودید نمازهایى را که بعد از جنابت خوانده اید باید قضا کنید

مگر آنچه بعد از انجام یک غسل مشروعى بوده ، چه غسل واجب باشد مانند غسل حیض و چه مستحب مانند غسل جمعه ، و اگر تعداد نمازهایى را که باید قضا کنید ندانید کافى است مقدارى را که یقین دارید باطل بوده است قضا کنید و روزه ها را در فرض جهل لازم نیست قضا کنید

اگر در جهل معذور بوده اید و در غیر این صورت قضا لازم است ولى کفاره ندارد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


پرسش
آیا غسل حیض به جای غسل جنابت کفایت می کند؟ در صورتی که به مسئله استمناء جاهل بوده و نمی دانستم استمناء باعث باطل شدن نمازها و روزه هایم می شود، تکلیف چیست؟ لطفا نظر آیت اله خامنه ای را بفرمایید.

پاسخ:
مراجع عظام تقلید، دراین باره که آیا با انجام غسل حیض، غسل جنابت از انسان برداشته می شود، نظرات مختلفی دارند:

 

1. آیات عظام (امام خمینی، خامنه ای، صافی، نوری): غسل حیض و جمعه و امثال آنها، کفایت از غسل جنابت نمى‌کند.

 

2. آیات عظام (فاضل، تبریزى، خویى، سیستانى، مکارم): بلکه اگر غیر از جنابت نیز، یکى از آنها]حیض یا جمعه[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ را قصد کرده باشد، اقوىٰ کفایت است. بنابراین، اعمالى که بعد از غسل حیض یا جمعه انجام داده، تمام آنها صحیح است و فقط نمازهایى که بعد از جنب شدن و قبل از اولین غسل حیض یا جمعه خوانده باطل و قضا دارد.

 

3. آیة اللّٰه بهجت: بعید نیست غسل واجب که انجام داده است از آن کفایت کند، اگرچه احوط، خلاف آن است. اما در کفایت غسل مستحب از غسل جنابت اشکال است که احتیاط ترک نشود. [1]

این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.

 

  • [1]. محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص 283، نشر مشعر، تهران – ایران، ویرایش‌جدید، 1429 ه‍ ق.
  • اسلام کوئست/.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام طهارت(وضو، غسل، نجاسات و …)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.