عواقب احضار جن

عواقب احضار جن
آيا احضار جن معصيت دارد؟ چگونه مى توان اين كار را انجام داد؟
به نظر مراجع تقليد تسخير و ارتباط با جن اگر چه در واقع امكان دارد ولى شرعا جايز نيست. به همين علت نمى توانيم در اين زمينه به شما كمك كنيم.
برخى از موجودات غيرمحسوساند و به حواس طبيعى و عادى قابل درك نيستند. يكى از اين موجودات جن است. جن كه در اصل معنا مفهوم «پوشيدگى» دارد، از چشم انسان پوشيده است. قرآن وجود اين موجود را تصديق كرده و سورهاى به نام «جن» نيز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از اين موجود به «جان» نيز ياد مىشود (الرحمن، آيه 39 و حجر، آيه 27). ماهيت و حقيقت اين موجودات چندان براى ما روشن نيست ولى از پارهاى آيات و روايات مىتوان برخى از مشخصات اين موجود دست يافت، از جمله: 1- از آتش آفريده شده و خلق آن پيش از خلق انسان است (حجر، آيه 27- الرحمن، آيه 15). 2- جن نيز مانند انسان مكلف و مسؤول است (ذاريات، آيه 56). 3- دستهاى از آنها مؤمن و گروهى كافر، عدهاى از آنها نيككردار و برخى از آنها زشتكردارند (جن، آيات 11 و 14 و 15- احقاف، آيه 31). 4- بعضى از آنها مرد و مذكر و پارهاى ديگر زن و مؤنث هستند و توليد نسل نيز مىكنند (جن، آيه 6). 5- آنها زندگى مىكنند و مىميرند (احقاف، آيه 18).(1) 6- داراى شعور و ارادهاند و مىتوانند با سرعت حركت كنند. مانند قصه حضرت سليمان و تخت بلقيس- ملكه سبا- (نمل، آيه 39- 38). 7- مسخّر انسان مىگردند. البته در اين رابطه تنها در قرآن به قضيه حضرت سليمان اشاره شده است كه علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جنها نيز در اختيار و به فرمان حضرت سليمان بودند(2) 8- در روايات آمده است كه جن مؤمن براى پيامبران و امامان، مسخر مىشوند و خدمت مىكنند و كسانى كه به اذن الهى ولايتى دارند نيزمىتوانند جنيان كافر را تحت فرمان خويش درآورند،(3) 9- از پارهاى آيات قرآنى و روايات معلوم مىشود كه جنيان به پيامبر خدا (ص) ايمان آوردهاند (جن، آيه 1- احقاف، آيه 32- 29). اما اين كه جن در كجاى زمين قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص مطرح نشده است هر چند برخى از روايات به اماكنى كه جنيان در آنجا حضور بيشترى دارند اشاره شده است.
آنچه كه مسلم است جن نيز مانند انسان موجودى است جسمانى با اين تفاوت كه انسان از خاك وجن از آتش است. طبعا همانطور كه انسان داراى روح است جن نيز روح دارد و از آنجا كه ميان روح و بدن رابطهاى نزديك وجود دارد، مىتوان تصور كرد كه- چنان كه برخى از انسانها با رياضت واجد شرايط سير روحى در عوالم ديگر مىشوند- براى جن نيز در شرايط خاص روحى اين امكان هست كه روح آنها گاهى با عالم بالا تماس حاصل كند اما به هر روى مكان اصلى آنها همين زمين است و حتى تماس با عالم بالا نيز طبق برخى آيات قرآن پس از تولد حضرت رسول (ص) براى آنها ممنوع شده است(4). البته برخى از روايات به اماكن خاصى اشاره كردهاند كه جن در آنجا حضور بيشترى دارد و گويا مانند موطن اصلى آنها تلقى مىشود، بيابانها، مناطق خلوت، مكانهاى نجس، حمام، دستشويى، محل دفن مردگان و مانند آن… در اين باب اگر با زبان عربى آشنايى داشته باشيد كتابهاى ذيل خواندنى است: 1- الجن فى الكتاب والسنه، اعداد ولى زاربن شاه زالدين، دارالبشائر الاسلاميه، بيروت، چاپ اول 1996 م، ص 94- 88 و بقيه كتاب در مورد مختصات و ماهيت جن. 2- الجن فى القرآن والسنه، عبدالامير على مهنّا، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بيروت، چاپ اول، 1992 م، ص 33- 31 و بقيه مباحث هم خواندنى است. 3- الجن بين الاشارات القرآنيه وعلم الفيزياء، عبدالرحمن محمد الرفاعى، مكتبه مربوسى الصغير، چاپ اول 1997 م 4- جن و شيطان، عليرضا رجالى تهران، نشر نبوغ، (منبع فارسى). بايد دانست ارتباط با جن هاى كافر و آزار دهنده موجب آزردگى و انحراف خود شخص و ديگران مى شود و درباره ارواح نيز امكان ارتباط وجود دارد اما از آن جا كه گاهى موجب آزار ارواح مى شود اكثر مراجع جايز نمى دانند. ن، ابوعلى خداكرمى، ص 41- 189
(1) (نگا: الميزان، علامه سيد محمد حسين طباطبايى، مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان، چاپ پنجم 1371، ج 20، ص 41).
000 (2) (نگا: نمل آيات 17 تا 39- سبأ، آيه 14- 12- انبياء، آيه 82).
000 (3) (نگا: مصباح يزدى، محمد تقى، معارف قرآن، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، قم، چاپدوم 1378- ص 312- 313).
000 (4) (نگا: معارف قرآن، ص 311- 309) ….پرسمان/.