وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا ابليس فرزند دارد

0

آيا ابليس فرزند دارد

آيا ابليس فرزند دارد اگر هست نام يكى را بنويسيد؟

1 از جمله آياتى كه بدين موضوع اشاره كرده اند، آيات 50 و 51 سوره مبارك كهف است. در آيات مزبور آمده است: «و اذ قلنا للملائكه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو بئس للظالمين بدلاه ما اشهدتهم خلق السموات والارض…» در اين دو آيه شريف، هم به ذريه ابليس تصريح شده و هم ضمير جمع در «اشهدتهم» به آنان باز مى گردد.

2 اين كه منظور از ذريه در آيه مزبور فرزندان ابليس است يا پيروان او ميان مفسران اختلاف ديدگاه وجود دارد كه اكثر به معناى فرزندان، عده كمى از آنها به معناى پيروان و بالاخره گروه سوم تلفيقى از فرزندان و پيروان گرفته اند(1)

ولى با توجه به واژه ذريه كه معناى صريح آن فرزندان است و معناى پيروان، مفهوم مجازى آن را تشكيل مى دهد ديدگاه اكثر مفسران آن است كه ذريه در اين آيه شريف به معناى فرزندان است.

3 از آنجا كه ابليس از گروه جنيان بوده و با توجه به اين كه دسته مزبور از موجودات شبه مادى مى باشند، زاد و ولد در آنها امرى به نظر بعيد نمى آيد.

4 چون جنيان از موجودات پنهان از ديد ما هستند هرگونه آگاهى ما از آنها به وسيله وحى يا به طور كلى كلمات منقول از معصومين است. در منابع مذكور نامى از فرزندان ابليس برده نشده است.

(1) (آلوسى، روح المعانى، ج 15،: ص 295).

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.