وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عدول به حج افراد بعد از معلوم شدن حيض

0

عدول به حج افراد بعد از معلوم شدن حيض

لگو احکام حج و عمره

عدول به حج افراد بعد از انكشاف حيض‏

 

229- اگر حائض براى عمره تمتع محرم شود، و بعد از اتمام ايام عادت ماهيانه‏اش، اعمال عمره را انجام دهد، ولى قبل از گذشتن ده روز از ابتداى عادت، در عرفات لك ببيند و نداند كه آيا تا پس از ده روز ادامه دارد يا نه، بايد عمل به احتياط كند؛[1] و راه احتياط، انجام اعمال بدون قصد تمتع و افراد، بلكه به قصد ما فى الذمه، و قربانى در منى‏[2] و انجام عمره مفرده، بعد از آن است؛ و چنانچه‏ قصد تمتع كرده‏[1] و بعد از انجامِ بعضى از اعمال حج، كشف خلاف شد، اكتفا به اين حج نكند.[2]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه تبريزى: چنانچه آن لك كه در عرفات ديده به وصف حيض نباشد، زن مزبور مستحاضه است( وهمچنين است اگر لك زرد رنگ در مشعر ببيند) احكام مستحاضه را رعايت مى‏كند و اعمال حج تمتّع را بجا مى‏آورد و چنانچه لك به وصف حيض باشد، بايد اعمال را به قصد اعمّ از حج افراد و تمتّع ادامه دهد، اگر خون قبل از ده روز قطع شد كشف مى‏شود كه وظيفه او حج افراد بوده و بايد بعد از حج، عمره مفرده اتيان كند و اگر قطع نشد و پس از ده روز هم ديد، اعمال حج تمتّع او صحيح است.

آية اللَّه خويى: اين احتياط در صورتى است كه آن خون داراى صفات حيض باشد و اگر داراى صفات حيض نباشد حكم استحاضه را دارد و احتياط لازم نيست.( استفتائات جديد، ص 11).

آية اللَّه مكارم: چنانچه كاملًا پاك شده باشد، عمره او صحيح است و ديدن لك بعد از آن ضررى به آن نمى‏زند؛ زيرا طهر متخلل بنابر اقوى حكم حيض را ندارد، بنابر اين منظور از ده روز، مجموع دو خون است نه با ضميمه كردن طهر واقع در ميان دو خون و اگر ديدن لك نشانه ادامه مستمر خون باشد به دستور متن عمل كند.
[2] ( 2)- آية اللَّه سيستانى: قربانى را به قصد رجا انجام دهد و همچنين عمره مفرده، اگر ممكن بود به قصد رجاانجام دهد.

آيات عظام صافى، فاضل، گلپايگانى: و پس از گذشت ده روز از اوّل حيض وظيفه‏اش روشن مى‏شود كه اگر از ده روز تجاوز نكرد و خون قطع شد حج بدل به افراد شده و لازم است عمره مفرده بجاآورد و اگر از ده روز تجاوز كرد كشف از استحاضه بودن مى‏كند و حج تمتّع او صحيح است.
[1] ( 1)- آية اللَّه نورى: چنانچه در فرض مذكور قصد تمتّع كند ….
[2] ( 2)- آية اللَّه نورى: مگر آن‏كه قصد وظيفه فعليه نموده و اشتباهاً قصد تمتّع كرده باشد.

آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، گلپايگانى، مكارم( با اختلاف در تعبير): هرگاه قصدِ انجامِ وظيفه فعلى داشته باشد كافى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.