وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عدول به حج افراد بعد از عمره و خيال استحاضه

0

عدول به حج افراد بعد از عمره و خيال استحاضه

لگو احکام حج و عمره

عدول به حج افراد بعد از عمره و خيال استحاضه 228-

 

زنى به گمان استحاضه، در ميقات محرم شده و با انجام وظايف مستحاضه، اعمال عمره تمتّع را بجا آورده و پس از اعمال متوجه شده كه حائض بوده، وظيفه او نسبت به اعمال عمره و حج چيست؟[1]

 

[1] ( 2). آيةاللَّه بهجت: بعد از پاك شدن اگر وقت دارد اعمال عمره را اعاده مى‏كند وگرنه حج او افراد شده است و پس از حج در صورت امكان عمره مفرده بجا مى‏آورد.

آيت اللَّه خامنه اى: اگر نتواند با تدارك اعمال عمره، محرم به احرام حج شود، چنانچه عادت او پيش از احرام از ميقات حادث شده باشد، حج او بدل به حج افراد مى‏شود، كه بايد پس از انجام مناسك حج، عمره مفرده بجا آورد، ولى اگر عادت ماهانه بعد از احرام از ميقات عارض شده باشد، عمره تمتّع او صحيح است، فقط طواف و نماز آن باطل است، كه بايد بعد از برگشت از عرفات و مشعر و منى و مناسك آن، طواف عمره و نماز آن را تدارك كند.

آيت اللَّه تبريزى: در فرض مزبوركه زن در زمان احرام حائض بوده، چنانچه وقت براى انجام اعمال، بعد از پاك شدن ازحيض دارد، بايد اعمال را اعاده كند و اگر وقت وسعت انجام‏اعمال را ندارد، با همان احرامى كه بسته حج افراد را به جا مى‏آورد و در صورت تمكّن، بايد بعد از آن، عمره مفرده به جا آورد.

آيت اللَّه سيستانى: اگر تا قبل از وقت حج، فرصتِ انجام اعمال عمره را دارد، بايد صبر كند و اعمال را پس از پاكى، دوباره انجام دهد و اگر فرصت نباشد بايد حج افراد انجام دهد و پس از اعمال، اگر ممكن بود، عمره مفرده انجام دهد.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: زن مذكور محرم است، بنابراين اگر پاك شود و وقت براى عمره تمتع باقى باشد، مجدداً اعمال عمره را انجام مى‏دهد و اگر وقت براى انجام عمره نباشد، به طورى كه بتواند وقوف عرفات را درك كند، حجّش بدل به افراد مى‏شود؛ يعنى با همان احرام بعد از پاكى و غسل، نيت حجّ افراد مى‏كند و اعمال حج را تا آخر انجام مى‏دهد و قربانى ندارد و بعد از حج هم، عمره به‏جا مى‏آورد و همين حجش مجزى است.

آيت اللَّه فاضل: اگر وقت براى اعاده اعمال عمره تمتع دارد، طواف و نماز را اعاده كند و احتياطاً سعى و تقصير را نيز اعاده نمايد، ولى اگر وقت ندارد، حج افراد انجام دهد( حجش مبدّل به افراد مى‏شود) وپس از حج، عمره مفرده به‏جا آورد.

آيت اللَّه مكارم: بايد طواف‏ها و نماز طواف را از سر بگيرد و احتياط اين است كه اگر در مكه حاضر است، بقيه اعمال؛ مانند سعى و تقصير را نيز اعاده كند ولى كفّاره‏اى بر او نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.