وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خبر غیبی امیرالمومنین که در جنگ نهروان به حقیقت پیوست

0

خبر غیبی امیرالمومنین که در جنگ نهروان به حقیقت پیوست

 حجت‌الاسلام جواد محدثی، کارشناس برنامه «منشور امیر» شبکه رادیو معارف در مورد حکمت 185 نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع)« مَا کَذَبْتُ وَلاَ کُذِّبْتُ، وَلاَ ضَلَلْتُ وَلاَ ضُلَّ بِی؛ هرگز دروغ نگفته‌ام و هیچ‌ گاه دروغ به من گفته نشده است و هرگز گمراه نبوده‌ام و کسى نیز به وسیله من گمراه نشده است.» گفت:‌ این سخن نشان‌دهنده این است که یک سری حوادثی به وقوع پیوسته بوده است که حضرت را به دروغ‌گویی متهم می‌کردند یا العیاذ بالله ایشان را عامل گمراهی می‌پنداشتند که امیرالمؤمنین در رد این ادعاها مجبور به قسم خوردن شدندو الا بی مقدمه و بی سبب این سخنان را نمی‌فرمودند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین امامی معصوم است، به همین جهت انگیزه‌ای برای دروغ گفتن ندارد گفت: اخباری نیز که به او می‌رسد دورغ نیست و منابع ایشان مطمئن و صادق هستند.

حجت‌الاسلام محمدی در مورد اینکه چه شأن نزول سخن حضرت در کجا بوده است گفت:‌ این داستان مربوط به پیشگویی حضرت رسول است و داستان «ذوالثدیة مخدج» است؛ او کسى بود که وقتی رسول گرامی اسلام(صلى الله علیه وآله) مشغول تقسیم غنایم جنگى بود، با عصبانیت گفت: عدالت را رعایت نکردى که پیامبر(صلى الله علیه وآله)  در جوابش فرمودند: واى بر تو اگر من به عدالت رفتار نکنم چه کسى به عدالت رفتار خواهد کرد و سپس فرمودند: این شخص در آینده پیروانى پیدا خواهد کرد که از دین خدا خارج مى‌شوند، همان گونه که تیر از کمان رها مى‌شود. آنها گروهى خواهند بود که (به ظاهر) نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه آنان ناچیز خواهید شمرد. قرآن (بسیار) مى خوانند ولى از شانه و گلوگاهشان فراتر نمى رود.

وی با بیان اینکه امیرمؤمنان به پیروان خود پیش از جنگ نهروان خبر داده بود که آن مرد در میان خوارج است که قیافه‌ای سیه چرده با دستی ناقص دارد و کشته خواهد شد گفت:  ولى بعد از جنگ اصحاب  جسد او را پیدا نکردند. امیرالمؤمنین فرمودند:  نه من دروغ گفته ام و نه آن کسى که به من خبر داده به من دروغ گفته است ناگهان مردى آمد عرض کرد: اى امیرمؤمنان جنازه او را یافتیم. امیرالمؤمنین بعدا از پیدا شدن جنازه فرمودند الله اکبر صدق الله و رسوله؛ چرا که این خبر را پیامبر به حضرت فرموده بود.

تسنیم

انتهای پیام/

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.