طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس انجام داده باشد
طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس انجام داده باشد
طواف و نماز با نجاست و انجام اعمال مترتّبه
2/ 618- كسى كه طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس از روى جهل يا نسيان، به جا آورده، آيا اعاده طواف و نماز لازم است يا نه؟ و تكليف او نسبت به اعمال مترتبه چيست؟[1]
[1] ( 1). آيةاللَّه بهجت: بايد خودش طواف و نماز را اعاده كند و با عدم تمكن استنابه كند و اعمال مترتبه صحيح است.
آيةاللَّه تبريزى: و در فرض نسيان در طواف صحيح است و در نماز طواف بايد اعاده كند. واللَّه العالم.
آيةاللَّه خامنهاى: در جهل به موضوع اعاده ندارد و اگر نسيان كرده احوط اعاده است و سعى با اعتقاد به صحت طواف اعاده ندارد ولى طواف نساء با بطلان طواف اعاده شود.
آيةاللَّه سيستانى: طواف در صورت جهل به موضوع يا نسيان صحيح است و همچنين نماز ولى اگر قبل از نماز شك داشته و تفحّص نكرده و بعد از نماز آن را ديده است به احتياط واجب بايد نماز را اعاده كند و در مورد نسيان نيز اگر منشأ آن بىاعتنايى بوده اعاده نماز بنابراحتياط لازم است.
آيةاللَّه صافى: در فرض سؤال در صورت نسيان طواف و نمازش را اعاده كند و احتياطاً سعى را نيز اعاده كند و در هر صورت جهل به موضوع نجاست اعاده ندارد و طواف و نماز صحيحند و اگر جاهل به حكم بود نيز طواف و نماز و سعى را اعاده نمايد. واللَّه العالم.
آيةاللَّه فاضل: در صورت نسيان طواف صحيح است، ولى نماز را اعاده كند. و اعمال مترتبه را كه با اعتقاد به صحت انجام داده صحيح است. اما در صورت جهل به حكم، طواف و نماز را اعاده كند، ولى اعمال مترتبه مثل صورت قبل است.
آيةاللَّه مكارم: اعاده لازم نيست.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.