طواف از داخل حجر و علم بعد از حج
طواف از داخل حجر و علم بعد از حج
طواف از داخل حجر و علم بعد از حج
653- اگر حجگزار پس از انجام اعمال حج تمتع بفهمد كه در طواف عمره يا حج، چند شوط را از داخل حجراسماعيل دور زده،[1] حج او صحيح است ولى بايد طواف را اعاده[2] كند.
[1] ( 2)- آية اللَّه بهجت: در صورت سهو و بطلان اصل طواف.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر در عمره بوده حج او بدل به افراد شده، بايد عمره مفرده بهجاآورده و در سال بعد نيز حج تمتّع را انجام دهد و اگر در طواف حج باشد مسأله صورى دارد.( آداب و احكام حج، مسأله 558).
آية اللَّه مكارم: يعنى از روى سهو.
[2] ( 3)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: چون از روى جهل به حكم، طواف صحيح را ترك كرده با فرض انقضاى وقت، حجش باطل است.( مناسك، مسأله 325).
آية اللَّه خامنه اى: حج او صحيح است و بايد طواف و نماز آن را اعاده كند.
آية اللَّه سيستانى: اگر سهواًباشد و در سه شوط يا كمتر چنين شده باشد بايد همان سه شوط را انجام دهد و اگر بيشتر باشد احتياطاً طواف رانيز اعاده كند و در اين صورت اگر طواف حج باشد و در ماه ذىحجّه متذكر شود، اعمال مترتبه را نيز احتياطاً اعاده كند و اگر بعد از ماه ذىحجّه باشد يا مربوط به طواف عمره باشد، اعاده بقيّه اعمال لازم نيست و اگر جهلًا و در طواف حج باشد و در ماه ذىحجّه متوجّه شود بايد طواف و اعمال مترتبه را انجام دهد و اگر بعد از ماه ذىحجّه متوجّه شود يا مربوط به طواف عمره باشد حجش باطل است و احتياطاً بايد يك شتر قربانى كند.
آية اللَّه فاضل: بنابر احتياط آن چند شوط را اعاده كند و نماز را نيز اعاده كند و پس از آن اصل طواف و نماز را اعاده كند.
آية اللَّه مكارم، احتياط آن است كه تكميل كند و بعد اعاده نمايد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.