وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد

0

شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد]

مسأله 1167 شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد از این قرار است: اول: شک در چیزی که محل به جا آوردن آن، گذشته است (1) مثل آن که در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه. دوم: شک بعد از سلام نماز. سوم: شک بعد از گذشتن وقت نماز. چهارم: شک کثیر الشک یعنی کسی که زیاد شک می کند (2). پنجم: شک امام در شماره رکعت های نماز در صورتی که مأموم شماره آنها را بداند و هم چنین شک مأموم در صورتی که امام شماره رکعت های نماز را بداند (3). ششم: شک در نماز مستحبی (4).

 (1) (گلپایگانی، فاضل:) [پایان مورد اوّل]

(2) (گلپایگانی، زنجانی:) چهارم: شک کثیر الشک (زنجانی: یعنی کسی که در هر سه نماز لا اقل یک بار شک می کند)..

(3) (گلپایگانی، مکارم، صافی، فاضل:) پنجم: شک ّ امام و مأموم (صافی: به تفصیلی که ذکر خواهد شد).. (4) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و نماز احتیاط.

(بهجت:) و تفصیل هر یک از این شش مورد در مسائل بعدی بیان خواهد شد.

1 شک در چیزی که محل آن گذشته است

[ اگر در بین نماز شک کند که یکی از کارهای واجب آن را انجام داده یا نه]

مسأله 1168 اگر در بین نماز شک کند که یکی از کارهای واجب آن را انجام داده یا نه، مثلًا شک کند که حمد خوانده یا نه، چنانچه مشغول کاری که باید بعد از آن انجام دهد نشده (1) باید آن چه را که در انجام آن شک کرده به جا آورد (2) و اگر مشغول کاری که باید (3) بعد از آن انجام دهد شده (4) به شک خود اعتنا نکند.

(1) (فاضل:) یا مستحب است انجام دهد نشده.. (نوری:) مثلًا به رکوع نرفته است..

(گلپایگانی، صافی:) چنانچه مشغول کاری که بعد از آن است نشده..

(زنجانی:) چنانچه مشغول کاری که بعد از آن انجام می گیرد نشده..

(سیستانی:) چنانچه مشغول کاری باشد که شرعاً نباید در صورتی که آن کار قبلی را عمداً ترک کرده است مشغول این کار شود مثلًا در حال خواندن سوره شک کند حمد خوانده یا نه، نباید به شک خود اعتنا کند و در غیر این صورت باید آن چه را که در انجام آن شک کرده به جا آورد.

(2) (نوری:) یعنی حمد را بخواند..

(3) (فاضل:) یا مستحب است..

(4) (خوئی:) مثلًا در حال خواندن سوره شک کند حمد خوانده یا نه..

(نوری:) مثلًا به رکوع رفته است..

(گلپایگانی، صافی:) اگر مشغول کاری که بعد از آن است شده..

(زنجانی:) اگر مشغول کاری که بعد از آن انجام می گیرد شده..

(مکارم:) مسأله هر گاه در اثناءِ نماز بعد از گذشتن محل ّ چیزی، شک کند آن را به جا آورده یا نه؛ مثل این که بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند و یا بعد از ورود در سجده شک در رکوع کند، در هیچ یک از این موارد نباید به شک ّ خود اعتنا کند، خواه جزء بعدی رکن باشد یا غیر رکن.

[ اگر در بین خواندن آیه ای شک کند]

مسأله 1169 اگر در بین خواندن آیه ای شک کند که آیه پیش را خوانده یا نه، یا وقتی آخر آیه را می خواند شک کند که اول آن را خوانده یا نه، باید (1) به شک خود اعتنا نکند.

(1) [کلمه «باید» در رساله آیات عظام: گلپایگانی، صافی و تبریزی نیست]

(مکارم:) مسأله هر گاه در آیات حمد یا سوره شک کند، مثلًا موقعی که وارد آیه دوّم شده شک کند آیه اوّل را خوانده یا نه؛ یا وارد کلمه ای از یک آیه شده، شک کند کلمه قبل را خوانده؛ باید بنا بر احتیاط برگردد و آن را به قصد قربت به جا آورد و بعد دنبال آن را ادامه دهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:http://goo.gl/CD0srZ

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز 



کلید: شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد X شکX شک امامX شک بعد از سلامX شک بعد از نمازX شک در خواندن حمدX شک در نافلهX شک در نماز جماعتX شک در نماز مستحبیX شک کثیر الشکX شک مامومX شکیات نمازX کثیر الشکX محل آن گذشتهX شک بعد از محل

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.